Poort van Hoorn – binnenstedelijke groei aantrekkelijk voor jonge doelgroep

Het Noord-Hollandse Hoorn gaat groeien. De ambitie bestaat om tot 2030 zeker 6.000 woningen bij te bouwen. Rondom het stationsgebied ontvouwt zich straks een aantal stedelijke woonmilieus die aantrekkelijk zijn voor studenten, woonstarters, jonge gezinnen en empty-nesters die van stedelijke reuring houden. De ontwikkeling van de Poort van Hoorn staat in de startblokken.

Wethouder Axel Boomgaars heeft de Poort van Hoorn in zijn portefeuille: “Deze bestuursperiode staat in het teken van aanpakken. Het bouwen van woningen heeft topprioriteit voor Hoorn.”
In 2020 ontwikkelde bureau Karres en Brands het ambitieuze stedenbouwkundig plan voor de Poort van Hoorn. De kersverse wethouder vindt het een aansprekend project: “Hoorn is een fijne stad. Binnen het plan is veel oog voor klimaatadaptatie, groen in de wijken en een betere bereikbaarheid van het station, de binnenstad en het toekomstige stadsstrand voor voetgangers en fietsers!”

Meer stad worden

Ook in Hoorn is de vraag naar woningen groot. Boomgaars: “Om ook in de toekomst een aantrekkelijke en levendige stad te blijven is het belangrijk om jongeren en jonge gezinnen in Hoorn te houden en naar Hoorn te trekken. Juist in de Poort van Hoorn is ruimte om voor deze groepen passende en betaalbare woningen te bouwen. Hier ontstaan aantrekkelijke stadse wijken waar wonen, onderwijs, werken en ontspannen bij elkaar komen.” Dat gaat verder dan alleen bouwen. Samen met partijen uit het bedrijfsleven en het onderwijs werkt de gemeente bijvoorbeeld aan een Wonen-Onderwijs-Werken (WOW)-aanpak. “Via talent academies zorgen we samen voor aantrekkelijke opleidingen, die goed aansluiten bij de vraag uit het bedrijfsleven. En voor deze studenten zorgen we vervolgens ook voor een passende woning.” Rondom het station, in een straal van 1.200 meter, wordt een groot deel van die huisvesting gerealiseerd.

Met de Poort van Hoorn heeft de gemeente veel te bieden aan jonge doelgroepen. Boomgaars: “Hoorn is een aantrekkelijke gemeente met unieke kwaliteiten. Er is een historisch centrum met stadse voorzieningen als theaters, bioscopen en een poppodium; alles op overzichtelijke afstand van elkaar. De stad ligt aan het water, er is een haven en straks het grootste stadsstrand van Nederland. Er is veel bedrijvigheid. Er zijn groene woonwijken. Hoorn is een stad met een menselijke maat en er is volop gelegenheid om elkaar te ontmoeten. De economie bloeit. Steeds meer toeristen en dagjesmensen weten Hoorn te vinden, mede dankzij onze ontwikkelpartner NS.” De ligging is in veel opzichten gunstig. Hoorn ligt aan de rand van de Metropoolregio Amsterdam. Boomgaars: “Met de trein reis je vanaf het Centraal Station Amsterdam in een halfuur naar Hoorn. Dat is voor veel Amsterdammers dichterbij dan Zandvoort aan Zee bij wijze van spreken.”

Beste Binnenstad van 2022

Met haar unieke ligging combineert Hoorn het beste van twee werelden: je woont er in de stad én in het groen, in de rust én in de reuring. De intimiteit van de binnenstad met zijn smalle straatjes en hofjes aan de ene kant, het groen, het Markermeer en de natuur van West-Friesland aan de andere. De kwaliteit van de Hoorns binnenstad blijft niet onopgemerkt. Zo werd de binnenstad door Elsevier Magazine dit jaar verkozen als Beste Binnenstad van 2022. Elsevier doet al 25 jaar onderzoek naar de scores van gemeenten, kernsteden buiten Amsterdam, regionale kernen en buitenwijken (zgn. suburbs). In ‘Beste binnenstad’ staan binnensteden die het hoogst scoren op woonaantrekkelijkheid naar de smaak van de gemiddelde Nederlander. Bureau Louter onderzocht voor EW onder 6.700 respondenten de belangrijkste kenmerken van 81 steden en wijken. Hoorn prijkt bovenaan op de lijst van beste binnensteden. Het aantrekkelijke historisch centrum is grotendeels gebouwd voor de kooplui in de 16 en 17 eeuw. Hoorn scoort dan ook hoog met de monumentale bebouwing. En naast het aanbod van voldoende voorzieningen, cafés en restaurants biedt het centrum van Hoorn veel rust en ruimte. De gemiddelde Nederlander heeft behoefte aan zowel voorzieningen als aan rust en ruimte, wat het vanzelfsprekend maakt dat Hoorn zo hoog scoort.

Voorrang aan voetgangers en fietsers

Met de hoofdambitie ‘Visitekaartje voor Hoorn’ wordt voor de Poort van Hoorn hoog ingezet op nieuwe mobiliteit. Dat betekent gebruik maken van het spoor en de bus en volop ruimte voor fietsers en voetgangers. En ook minder auto’s op straat, meer openbaar (en elektrisch) vervoer en nieuwe, duurzame vervoersdiensten, zoals deelauto’s en samen-reizen apps.

Hoewel Hoorn ruimte houdt voor de bereikbaarheid van de stad met de auto, vindt er binnen de stad een kentering plaats. In het Noordhollands Dagblad bespraken Irma Winkenius - NS regiodirecteur Randstad Noord - en haar collega Harro Homan - regiodirecteur bij ProRail dit onderwerp: Er bestaat volgens de directeuren een toekomstbeeld, waarbij mensen op de korte afstand zich lopend of met de fiets verplaatsen en op de iets langere afstand met het openbaar vervoer: trein, bus, metro. Irma Winkenius: “Er zal een verschuiving zijn van autobezit naar autodelen.” Beiden voorzien dit ook voor de Poort van Hoorn, dat gerealiseerd wordt rondom het ov-knooppunt van bus en trein. Harro Homan: “De jonge generaties zijn vatbaar voor het idee dat een auto hebben niet de norm is. Klimaatopgave en energietransitie maken dat reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker wordt. Daar dragen NS en ProRail bij uitstek aan bij.”

De gemeente realiseert zich dat deze ontwikkeling wat vraagt van de mentaliteit van inwoners en ondernemers. Boomgaars: ‘’Hoorn blijft goed bereikbaar voor auto’s, maar we werken wel aan een autoluwe binnenstad, met goede parkeervoorzieningen aan de rand van de stad. Hier valt voor ons nog veel te winnen. Natuurlijk maken ondernemers zich zorgen over aanleveren van goederen en bereikbaarheid voor klanten. We nemen ondernemers en inwoners rondom het centrum mee in de ontwikkelingen, die trouwens niet van de één op de andere dag gebeuren. Samen groeien we naar het concept van minder autoverkeer in de stad, omdat het verblijfklimaat er enorm van opknapt.’’

Poort van Hoorn

Media

Contact gegevens Poort van Hoorn

Gegevens
Samenwerking
Media

Poort van Hoorn

Contact gegevens Poort van Hoorn

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven