Geen brug te ver voor DIJKHAM bouw in Scania project

Voor de bouw van een verbindings­brug tussen een bestaande ­productielocatie van Scania in Meppel en de nieuwbouw aan de overkant van de weg, maakte DIJKHAM bouw voor het eerst gebruik van de meest gedetailleerde 3D projectmodellering LOD500. Elk klein detail wordt daarbij in het bouwwerkinformatiemodel ­opgenomen. En dat wierp zijn vruchten af in een bouwproject dat de dagelijkse productieprocessen van Scania op geen enkele wijze mocht verstoren.

Scania Production in Meppel lakt externe, kunststoffen cabine- en chassisonderdelen voor trucks in de gewenste kleuren van de koper. Dit lakproces wordt in diverse spuitstraten volautomatisch uitgevoerd door robots. De gelakte onderdelen worden geleverd aan de drie Europese fabrieken van Scania in Europa, waarvan de assemblagefabriek in Zwolle de grootste en modernste is; goed voor maar liefst 60% van de jaarproductie. Om ook zelf de grondverflaag te kunnen aanbrengen wil Scania Meppel twee nieuwe lakstraten in gebruik nemen. Ruimte voor deze uitbreiding werd gevonden aan de overkant van de weg, waar voormalige bedrijfspanden waren gesloopt en Scania een tijdelijke parkeerplaats in gebruik had. Maar dan moest er natuurlijk wel een verbinding komen tussen de twee panden. DIJKHAM bouw won in 2019 de tender voor dit, op meerdere fronten, uitdagende project.

Uitdaging 1: geen bouwhinder

“Het was bij de uitvraag meteen heel duidelijk dat Scania op geen enkele manier last mocht ondervinden van onze bouwactiviteiten”, vertelt projectleider Jan Lozeman. “Zij kennen een zeer strak en lean productieproces, met een continue aanvoer van materialen en onderdelen om hun assemblageprocessen in de drie fabrieken optimaal te laten verlopen. Als er ergens in de aanvoerketen een vertraging optreedt, heeft dat grote gevolgen voor de productie.”

Werken op vrije dagen

Het was niet voor het eerst dat DIJKHAM bouw in een bestaande productieomgeving aan de slag ging. “In de foodsector hebben we dat vaker gedaan”, aldus Lozeman “Maar daar zijn meestal wel mogelijkheden om een afdeling even stil te leggen of tijdelijk te verplaatsen. Dat was hier absoluut ondenkbaar.” DIJKHAM bouw maakte een veelomvattend plan om de werkzaamheden aan het bestaande gebouw buiten de vele (ploegendienst)werkuren van Scania uit te voeren. Dit betekende dat er op meerdere zaterdagen en tijdens de gehele bouwvakperiode van 2020 (waarin de fabriek vier weken stilligt) gewerkt moest worden. Onderaannemers werden mede op hun bereidwilligheid om op deze ‘vrije dagen’ te werken, geselecteerd.

Uitdaging 2: modelleren tot op het kleinste detail

Een tweede uitdaging lag in de eis van Scania om alle bouwmodellen tot op LOD500 niveau uit te werken. Een methodiek die het bedrijf zelf ook toepast bij het ontwerpen en samenstellen van hun trucks. “Dit is de hoogste gradatie van modelleren, waarop alle details helemaal worden uitgewerkt”, legt Jan Lozeman uit. “In de staalconstructiewereld is dat al gebruikelijk, maar in de bouw is dit nog vrij uniek. Het was voor ons dan ook de eerste keer dat we zo gewerkt hebben. In de selectie van onderaannemers was deze werkwijze ook weer een belangrijke vereiste, waar lang niet iedereen aan kon voldoen. Het maken van deze gedetailleerde modellen kost in het voortraject veel tijd en energie, maar je hebt nagenoeg geen fouten meer op je bouwtekening. Daardoor gaat de bouwsnelheid omhoog en gaan de faalkosten omlaag. Het is ons heel goed bevallen en we gaan dit zeker vaker toepassen.”

Aan de slag!

Op enkele zomerse zaterdagen in 2020 werd een staalconstructie op het dak van de bestaande hal gebouwd. Ook het eerste deel van de overspanning (15 meter), dat nog boven het eigen terrein van Scania lag, werd in deze periode gerealiseerd. Hierdoor ontstond een mooi werkplateau waarvandaan de werkzaamheden op het bestaande dak werden uitgevoerd. Tijdens de bouwvakvakantie van 2020 werd een nieuw stuk hal op het dak gebouwd. Toen dat wind- en waterdicht was, werden de eronder liggende oude dakplaten en lichtstraten verwijderd en stalen plaatvloeren over de nieuwe staalconstructie heen gelegd.

Vervolgens werd de hal aan de overkant van de weg gerealiseerd: 2.400 m² groot en 15 meter hoog. Begin 2021 werd begonnen aan de bouw van de brug die de twee panden met elkaar verbindt. “We hadden vergunning om de weg die er onderdoor loopt drie weken af te zetten”, vertelt Jan Lozeman. “In die korte tijd moesten we nog 30 meter van de in totaal 45 meter overspanning bouwen. Qua planning zat alles zo goed in elkaar, dat we zelfs enige vertraging door storm goed hebben kunnen opvangen. Alles is keurig op tijd opgeleverd.”

Trots

Ook bij Scania is men zeer tevreden dat de bouw van de brug in zo’n korte tijd is gerealiseerd. “DIJKHAM bouw heeft in het hele traject een mooi staaltje werk laten zien”, aldus Gertjan Perdok, projectleader New Primer Paintshop bij Scania. “Zij hebben in de tender heel goed ingespeeld op onze eisen en wensen. En hebben dat in de praktijk ook helemaal waargemaakt. Onze productie heeft al die tijd gewoon door kunnen draaien. Als straks de inrichting en mechanisatie van het nieuwe deel en de overbrugging helemaal afgerond is, worden op negen meter hoogte truckonderdelen volautomatisch heen en weer over de weg getransporteerd. Terwijl het verkeer er gewoon onderdoor rijdt. Dat is toch echt iets om trots op te zijn!”

Dijkham Bouw

Contact gegevens Dijkham Bouw

Gegevens
Samenwerking
Media

Dijkham Bouw

Contact gegevens Dijkham Bouw

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven