Architect van de logistieke stromen in het achterland

Terminaloperator BCTN opent dit jaar nieuwe inlandterminals in Deventer en in het Belgische Lommel. Het emissieloos varen gaat de volgende fase in met de komst van een waterstof-aangedreven schip. “En dankzij de digitale CMR wordt het logistieke proces voor klanten nog transparanter en efficiënter”, zegt directeur Joop Mijland.

Een duurzaam netwerk van inland containerterminals met vaste lijndiensten maken van BCTN al meer dan dertig jaar een stabiele factor in de logistieke keten. Voor verladers, logistieke dienstverleners én de deepsea-terminals. Mijland: “Door onze lijndiensten hebben we vaste windows bij de deepsea-terminals in Rotterdam en vermijden we congestie, wachttijden en de daarmee gepaard gaande kosten. Wij staan garant voor een betrouwbare dienstverlening met vaste aankomst- en vertrektijden. Onze klanten waarderen dat en de deepsea-terminals ook, want zij hoeven minder barges af te handelen.”

Nieuwe terminals

In Nederland heeft BCTN terminals in Nijmegen, Alblasserdam, Den Bosch, Roermond en Venray. In België gaat het om Geel, Meerhout en Beringen. “In Deventer leggen we nu met de gemeente de laatste hand aan de terminal. In die regio hopen we zo’n tienduizend containers van de weg te halen. Ook Lommel nadert zijn voltooiing en heeft dezelfde potentie. We zien nu dat logistieke dienstverleners kiezen voor Lommel dankzij de komst van de bargeterminal. Zo brengen we de zeehavens van Rotterdam en Antwerpen steeds beter naar het achterland en voorkomen we onnodige transportbewegingen over de weg.

Nieuwe aandeelhouder

Sinds begin vorig jaar heeft BCTN Infracapital als nieuwe aandeelhouder, die focust op het verduurzamen van transport via waterwegen. Dankzij Infracapital heeft BCTN sinds december vorig jaar een zusje, MCS, dat terminals heeft in Meppel, Groningen en Leeuwarden. Een van de effecten van corona is dat de aanvoer van containers uit met name het Verre Oosten soms chaotisch verloopt. De inlandterminals van BCTN en MCS fungeren dan als bufferlocatie voor im- en exportcontainers, waardoor BCTN volgens een heel betrouwbaar schema containers bij de klant kan afleveren of ophalen. “Zo zijn we steeds meer de architect van de logistieke stromen van en naar het achterland.”

Terminals upgraden

BCTN bouwt niet alleen aan het uitbreiden van zijn netwerk, ook de terminals zelf krijgen een upgrade waar dat nodig is. Alblasserdam krijgt een extra kraan en Venray wordt uitgebreid. Roermond verdubbelt binnen afzienbare tijd in capaciteit. “Roermond is belangrijk voor klanten in en rond Mönchengladbach. Het grote voordeel is dat je vanuit Roermond geen last hebt van hoge of lage waterstanden, zoals op de Rijn.” Mijland verwacht dat het volume aan containers voorlopig nog toeneemt. “Dat zie je ook aan de investeringen die de deepseaterminals doen. Daarnaast zal het aandeel van het vervoer over water toenemen. De taart wordt groter en het stuk van de taart dus ook.”

Emissieloos varen

BCTN heeft duurzaam ondernemen al jaren hoog in het vaandel en werkt samen met andere barge-ondernemers aan het realiseren van emissieloos varen. BCTN heeft zelf al drie hybride aangedreven schepen; de Nijmegen Max en de Den Bosch Max Groen en Blauw. Mijland hoopt in het eerste kwartaal van volgend jaar de laadinfrastructuur op orde te hebben zodat de barges volledig elektrisch kunnen varen. “We proberen vooruitstrevend te zijn in het klimaatdossier. Met Future Proof Shipping werken we aan het ombouwen van een schip naar waterstof. Die gaat varen op het traject Rotterdam Meerhout. Het omwisselen van de containers met waterstof gebeurt in Antwerpen.”

Online portal

Iedere klant heeft toegang tot zijn eigen online portal voor het doen van boekingen, track en trace en het opvragen van documenten, zoals de digitale CMR-vrachtbrief. “Hiermee zijn kostbare en tijdrovende papierstromen verleden tijd. Het is volledig transparant voor iedere partij in de keten en altijd direct beschikbaar. Het portal maakt het voor iedereen een stuk eenvoudiger en bespaart veel tijd.” Door middel van een API is het portal te integreren in de ICT-omgeving van de klant.

Familiegevoel

De omvang van het netwerk is belangrijk, maar iedere terminal handelt vanuit zijn eigen identiteit en vanuit zijn eigen klantenkring. “De mensen maken hierin het verschil. Wij hebben een mix aan ervaren logistieke professionals en young potentials. We investeren flink in customer service. Iedere medewerker is intern opgeleid. We willen gemotiveerde mensen die hun verantwoordelijkheid nemen.” BCTN groeide naar een kleine tweehonderd medewerkers, maar het familiegevoel is nog steeds aanwezig, zegt Mijland. “Iedereen kent iedereen en we kennen de klanten en weten wat hij wil.”

“We dekken nu Noord- en Zuid Nederland grotendeels af, plus een stuk van België. Met een goed netwerk en met goede mensen. Maar het is heel simpel; we moeten het voor onze klanten elke dag opnieuw waarmaken.’

BCTN

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

BCTN

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven