‘Venray is een puzzelstukje in de Zuid-Oost-corridor’

De gemeente Venray timmert aan de weg met het uitbreiden van de insteekhaven in Ooijen-Wanssum. De haven wordt verlengd van 120 naar 360 meter en er is twintig hectare grond beschikbaar voor watergebonden activiteiten. “We verwerken aanzienlijke volumes.”

Jan Loonen is wethouder Economische Zaken in Venray en ook bestuurslid van de NVB, de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens. Feitelijk is het niet de gemeente, maar een projectontwikkelaar die de haven en het bedrijfsterrein ontwikkelt, licht hij toe. “Dat kun je beter aan de markt overlaten. Als gemeente investeren we wel flink in de randvoorwaarden, zoals een nieuwe rondweg om de haven te ontsluiten. Maar voldoende ‘handjes’ schaar ik ook onder infra. We hebben hier veel arbeidsmigranten en die moet je faciliteren, bijvoorbeeld met voldoende huisvesting. Al met al zetten we Noord-Limburg nog beter op de kaart als logistieke hotspot.” De ontwikkeling van de haven past in de bredere gebiedsontwikkeling in Limburg ter voorkoming van wateroverlast door overstromingen. Budgettair maakt de uitbreiding van de Wanssumse haven daar geen deel van uit, maar het past wel prima in de uitvoering van de werkzaamheden.

Honderdduizend TEU

Tot pakweg 1990 leidde de haven een redelijk kwijnend bestaan, licht de wethouder toe. De bedrijven die rond de oude haven zitten, maken er weinig tot geen gebruik van. In die periode begint ondernemer Van der Lande een containerterminal. Volgens de overlevering heeft hij niet alle vergunningen op orde, maar hij plaveit met zijn actie wel de weg voor de latere BCTN-terminal. “Toen we begonnen aan de uitbreiding, dacht ik: waar hebben we het over? Onze omvang stelt niet zo gek veel voor. Maar BCTN verstouwt nu zo’n honderdduizend TEU in Ooijen-Wanssum en alle terminals in Limburg doen samen pakweg een half miljoen TEU. Dat zijn toch aanzienlijke volumes. Het voordeel van Limburg en dus ook Venray is dat we aan de Maas liggen die gestuwd is.”

Havenvisie

Venray kent vijf economische pijlers. De zorgsector is er van oudsher de grootste sector, de maakindustrie met veel fijnmetaalbedrijven is een goede tweede. Agrobusiness en logistiek ‘strijden’ om de derde en vierde plek en de vijfde pijler is toerisme. “Die brede oriëntatie is goed, omdat het de invloed van conjunctuurschommelingen vermindert.” Voor de ontwikkeling van de haven stelde de gemeente een Havenvisie op. “We zetten in op drie speerpunten: containeroverslag, bulkoverslag van met name zand en grind voor vooral het Duitse achterland en voeders voor twee regionale agroproducenten Agrifirm en Vitelia. Voor het bedrijventerrein hanteren we het beleid dat er logistieke activiteiten plaatsvinden die echt toegevoegde waarde leveren. Dus niet alleen opslag, maar ook value added logistics.”

Blueports Limburg

Alle Limburgse binnenhavens werken al sinds 2011 samen met de provincie en Rijkswaterstaat in Blueports Limburg. “Via Blueports werken we echt goed samen. We hebben hier ook maar één waterweg, de Maas, en dat bindt ons. Onderwerpen waar we samen aan werken zijn onder andere de haventarieven, het sluis/stuwbeheer, promotie en lobby. Als Venrayse wethouder heb ik bijvoorbeeld in Brussel niet veel te zoeken, via Blueports en de nationale samenwerking in de topcorridors kan dat veel beter. Ik denk graag in de kracht van het geheel.”

Samen met Venlo

De gemeente Venray zoekt daarnaast de samenwerking met het even verderop gelegen Venlo, vertelt Loonen. “We zijn bewust ook aandeelhouder in Greenport. Venlo is maar twintig kilometer verderop. We bijten elkaar net niet, net wel; maar er is koek genoeg voor iedereen dus er is sowieso geen ‘probleem’. De samenwerking met Venlo én met Rotterdam is goed. Willen we voldoen aan de modal shift en aantrekkelijk blijven voor de sector, dan is de ontwikkeling van Greenport belangrijk. Venray past daarin als hub voor Venlo, als een steunpilaar als het ware. Venray probeert de modal shift te promoten, maar als kleine gemeente de wereld bestormen is lastig. Vandaar onze aansluiting bij Greenport. Daarnaast geldt: als de markt weet dat je wat te bieden hebt, dan weten ze je wel te vinden.”

NVB-jaarcongres

Venray is op 2 oktober gastheer van het NVB-jaarcongres. Een van de thema’s is ‘grensoverschrijdend’. “In Limburg werken we als gezegd goed samen onder de vlag van Blueports. Dat doen we bijvoorbeeld met de The Brightlands Institute for Supply Chain Innovation in Venlo dat werkt aan nieuwe logistieke oplossingen voor de toekomst. Met start-ups en bedrijven van de Brightlands Smart Service Campus Heerlen werken we aan onderwerpen als het digitaliseren van de haven en aan big data-oplossingen. Het is echter ook belangrijk om grensoverschrijdend samen te werken. Dat doen we al, met Antwerpen, Luik en Duisburg, maar het kan altijd beter. Vandaar dat dit een thema is voor de jaarbijeenkomst.” Duurzaamheid en circulariteit is een ander thema op het congres.
“Venray draagt een klein steentje bij aan de hele logistieke keten. Wij zijn een van de puzzelstukjes in de goederenvervoercorridor Zuid-Oost en daarmee helpen we de regio en uiteindelijk ook de BV Nederland verder. We zijn al lang bezig, we hebben veel tegenslag gehad – economische crisis, de stikstof en PFAS-perikelen – maar ik ben er trots op dat ik heb mogen bijdragen aan deze ontwikkeling. We voorzien in een behoefte.”

Blue Ports

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Blue Ports

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven