Evenwicht zoeken tussen water, weg en spoor
HUSA Logistics exploiteert langs het Wildervanckkanaal in Veendam, op de as Rotterdam-Hamburg, een grote trimodale locatie waar het containers en conventionele lading verwerkt. Directeur Ronald Arkema valt met de deur in huis: “In een markt waar grote volumes een sleutelbegrip zijn, moeten we het vervoer nog efficiënter maken. We zien daarbij nieuwe kansen voor het spoor, maar dan moet het treintransport in de regio wel weer leven worden ingeblazen.
Puzzel
In de praktijk is het een hele puzzel om het containertransport in een zeer concurrerende omgeving zo goed mogelijk te plannen met een hoog serviceniveau en tegen een lage prijs. Arkema: “Ik houd van het oplossen van cryptogrammen, maar onze logistieke puzzel is van een heel andere orde. Op onze trimodale locatie is het zoeken naar het evenwicht tussen water, weg en spoor de uitdaging. De regiefunctie is hier belangrijk. Daar zijn we sterk in.”
Frans Zoetmulder, verantwoordelijk voor New Business Development, vult aan: “HUSA Logistics is onderdeel van een im- en exportregio met een aantal grote verladers, waaronder een paar grote agrarische bedrijven. Op het moment dat goederen bij ons worden aangeboden om te worden vervoerd, zijn ze al verkocht. Ze moeten dus heel snel op transport. Waar de klant niet op zit te wachten is, dat wij zeggen: Sorry, het kan nu niet.
Railterminal
Voor de efficiënte en snelle verwerking van containers en lading is de slimme inzet van barge, vrachtwagen en trein dus onontbeerlijk. HUSA Logistics heeft in Veendam een grote railterminal (vier sporen van elk 900 meter) tot haar beschikking. In de praktijk heeft de belangstelling voor het spoor nog wel een duwtje nodig. Dat heeft een complexe achtergrond, legt Frans Zoetmulder uit. “De elektrificatie van het spoor in Nederland loopt tot net onder Groningen, in het plaatsje Onnen waar een groot rangeerterrein ligt. Ten noorden van Onnen moeten we met een diesellocomotief aan de slag. Dat werkt kostenverhogend, wat door de markt moeilijk wordt geaccepteerd.”
Voor de verladers in het noorden is het vervoer via het water goedkoper en dus aantrekkelijk. Op dit moment gooit de congestie in de haven van Rotterdam roet in het eten, waardoor grote volumes vertragen en er extra kosten op tafel komen. Dan zoeken verladers naar alternatieven. “De vrachtwagen is er zo een, maar die kan maar één container vervoeren en loopt grote kans last te hebben van files en dus vertraging”, aldus HUSA-directeur Arkema. “Wij zeggen dan: neem de trein. Meer containers in één keer, sneller dan een barge, minder CO2 dan een vrachtwagen en geen problemen met de aankomst in Rotterdam. Maar inderdaad wel iets duurder vanwege onder meer de veiligheidsregelgeving op het spoor.
Coöperatie
Ondanks het sentiment bij de verladers ziet HUSA Logistics mogelijkheden om het treintransport op een aantrekkelijke manier te stimuleren. De oplossing zit in het idee om een regionale inkoopcoöperatie te starten. De provincie en Groningen Seaports staan inmiddels vierkant achter dit initiatief, waar de verladers nog een beetje de kat uit de boom kijken. Arkema: “HUSA Logistics vindt het een uitstekend initiatief. Wij zien de kracht in de samenwerking die we gaan organiseren. In een coöperatie kun je namelijk letterlijk schuiven met lading om een goede bezettingsgraad te krijgen. Waar de een te veel containers in een keer moet vervoeren, kan de andere verlader met weinig lading een uitkomst zijn. We willen meer logistieke opties in één hand hebben om het ‘nee verkopen’ aan de klant voor te zijn.
Automatisering
Hoewel partijen de voordelen zien van een inkoopcoöperatie, zijn ze nog wel voorzichtig om hun nek uit te steken. In de markt van vervoerders en verladers wil men eerst resultaten zien en dan pas besluiten. Zoetmulder: “Voorop staat dat we in de coöperatie het samen moeten doen en de risico’s samen moeten afdekken. Behalve goede wil zal ook een hoge graad van automatisering nodig zijn om de processen te stroomlijnen. Uiteindelijk moet een inkoopcoöperatie een bijdrage leveren aan het verder ontsluiten van het noorden. HUSA wil dit faciliteren; het is geen onderdeel van ons verdienmodel.”
Arkema en Zoetmulder vinden in dit licht de continuïteit in de business een belangrijk gegeven. “Dat betekent dat je niet gaat voor maximalisatie van de winst maar voor bedrijfsoptimalisatie, zeker voor de logistieke aanpak op de lange termijn. Vergelijk het met het uitsmeren van de pieken over de tijd, waardoor je productiestroom veel stabieler is. Liever tien keer een dubbeltje verdienen dan één keer een kwartje.