A12-corridor in trek bij Food-bedrijven

De A12-corridor tussen Den Haag en Goude is de laatste jaren in trek als vestigingsplaats voor Food-bedrijven. Vrijwel alle grote supermarktketens hebben er inmiddels een distributie­centrum. “Vanaf hier bereik je binnen een uur rijden acht ­miljoen consumenten”, zegt marketingmanager Edwin Klop.
A12 Corridor Logo

De bedrijventerreinen die samen de A12-corridor vormen zijn Prisma, Bleizo, Klappolder, Logistiek Park A12 en Distripark A12. Ze zijn simpelweg goed bereikbaar en ontsloten, constateert Klop. “Vaak zie je dat een locatie geschikt is voor het een óf het ander. A12-corridor heeft beiden.” Er zijn voldoende op- en afritten aan de snelweg en er zijn diverse provinciale wegen die het gebied doorkruisen. Personeel kan het gebied goed bereiken dankzij het nieuwe vervoersknooppunt station Lansingerland-Zoetermeer, waar trein, bus en sneltram samenkomen. Bovendien is er een groot parkeerterrein.

Samenwerkingsverband

Die goede geografische ligging is een gegeven, maar je moet er wel iets mee doen om meerwaarde te creëren. De gemeenten langs de corridor (Lansingerland, Waddinxveen, Zoetermeer en Zuidplas) hebben daarom samen met de provincie Zuid-Holland, VNO-NCW West en een aantal partners de krachten gebundeld in het samenwerkingsverband A12-corridor. De verwachting is dat Bodegraven-Reeuwijk binnenkort aansluit.

Scholing en arbeid

De partijen werken samen op verschillende thema’s. Programmamanager Nico Mol: “Vanuit de samenwerking proberen we vooruit te kijken en te anticiperen op de ontwikkelingen. Zalando en Jumbo bouwen nu nieuwe distributiecentra. Dat betekent dat er vraag naar nieuwe medewerkers ontstaat. Dat proberen we binnen het programmathema Scholing en Arbeid te faciliteren.” Want hoewel nieuwe dc’s vaak vergaand gemechaniseerd en gerobotiseerd zijn, is de vraag naar nieuwe mensen fors. “Van enkele honderden tot rond de vijftienhonderd per dc.” Daarnaast zie je een vraag ontstaan naar een ander soort personeel, vult Klop aan. “Medewerkers die de nieuwe installaties kunnen bedienen en onderhouden, bijvoorbeeld. We spreken daarom ook met opleidingsinstituten om ervoor te zorgen dat er ook de juiste opleidingen aangeboden worden.”

Knelpunten inventariseren

Infrastructuur en bereikbaarheid is een ander belangrijk thema. Er is een werkgroep van gemeenten en provincie die infrastructurele knelpunten inventariseert, vaststelt wat eraan kan of moet gebeuren en dat middels het samenwerkingsverband probeert ‘een stap verder te brengen’. Op het thema Verduurzaming biedt de A12-corridor bedrijven de mogelijkheid om een duurzaamheidsscan van de bedrijfsvoering te laten uitvoeren. Mol: “Daaruit volgt een advies, plus assistentie bij het aanvragen van eventuele subsidie.” Er zijn ook ideeën om de bedrijfsterreinen zelf te verduurzamen, maar die moeten nog verder uitgewerkt worden.

Groene waterstof

A12-corridor heeft ook de vorming van een ‘waterstofconsortium’ geïnitieerd, vertelt Mol. “Met als eerste concrete doel een waterstoftankstation.” Doel is om ‘groene waterstof’ te produceren waarbij de benodigde energie moet komen van de zonnepanelen die op de daken van de dc’s liggen. Vervoerders, verladers, oliebedrijven en fabrikanten van waterstofvoertuigen participeren in het consortium. Er is al een stuk grond aangekocht en de aanvraag voor de omgevingsvergunning is ingediend.

Duurzame railterminal

Er loop nog een programmalijn: Holland Rail Terminal, een duurzame railterminal in het hart van de A12-corridor. Ondernemers, brancheorganisaties, provincie Zuid-Holland, ProRail en de Gemeente Lansingerland werken samen om de HRT Lansingerland te realiseren. Klop: “Het wordt geen containerterminal. Het is de bedoeling dat de trailers direct de trein op gaan richting het Duitse achterland en vice versa.” Het consortium werkt nu aan de concretisering van de plannen en de funding ervoor.

Direct schakelen

Klop: “Ook op het gebied van acquisitie werken we samen. Op het moment dat er interesse is vanuit de markt kunnen wij direct schakelen. Er zijn weliswaar niet veel vierkante meters meer beschikbaar, maar er zijn nog wel projectontwikkelaars en beleggers die kavels of panden beschikbaar hebben. Wij zijn er om vraag en aanbod op een goede manier bij elkaar te brengen. Daarbij houden we de blik op de toekomst: wat vraagt de markt en wat kunnen wij daaraan bijdragen? Voor het hele gebied wordt gekeken of er uitbreidingsmogelijkheden haalbaar zijn. Maar ook de herontwikkeling van brownfields zou mogelijkheden kunnen bieden. Daarnaast zijn de huurtermijnen in logistiek vastgoed tegenwoordig relatief kort, waardoor panden al weer snel beschikbaar kunnen komen.”
Mol: “A12-corridor wordt gezien als de vijfde logistieke hotspot van Nederland. Dat is een mooie erkenning van wat we bieden en waarmee we bezig zijn. En bezig moeten blijven. Want dat is wat we willen: structureel en comfortabel in die top vijf blijven.”

A12 Corridor

Media

Contact gegevens A12 Corridor

Gegevens
Samenwerking
Media

A12 Corridor

Contact gegevens A12 Corridor

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven