Locaties en Projecten



Goed afstemmen levert tijdwinst op in Zwijndrecht
Na decennialang een ‘beheergemeente’ te zijn geweest, waar slechts sporadisch iets aan nieuwbouw werd gedaan, maakte de gemeente Zwijndrecht vanaf 2018 de omslag naar ‘ontwikkelgemeente’. Er kwam een Masterplan voor een groot gebied met verouderde woonwijken rondom het station. Zwijndrecht koos ervoor om ontwerpen, onderzoeken en procedures tegelijkertijd aan te pakken. En dat levert een aanzienlijke tijdwinst op.
De Railpuck verlicht het spoor op de juiste plek op het juiste moment
Het verlichten van een spooremplacement, rangeerterrein of baanvak, gebeurt traditioneel met armaturen op hoge masten of bestaande spoorconstructies, zoals bovenleidingportalen. Het installeren van conventionele concepten kan duur en tijdrovend zijn. Bovendien komt het licht niet altijd op de juiste plek én zorgen de masten in woongebieden voor lichthinder. Met de Railpuck biedt RAILLIGHTING een snel en makkelijk te installeren alternatief dat ook nog eens stukken goedkoper is.
Uitvoering Poort van Hoorn gaat van start
Na jarenlange gedegen voorbereiding is het in Hoorn tijd voor de uitvoering van de eerste projecten binnen het stedenbouwkundig plan Poort van Hoorn. Daarmee krijgt de historische stad er in een breed gebied rondom het station een groot stadsdeel bij. Hier wordt straks volop gewoond, gewerkt en gerecreëerd. Ook wordt het stationsgebied als knooppunt voor trein, bus, fietser, voetganger en auto verbeterd. Hoorn krijgt, zoals de gemeente het zelf benoemt, een meer grootstedelijke uitstraling.
Stationslocaties dé plek voor grootschalige woningbouw
Het kabinet stelde €7,5 miljard beschikbaar om de bereikbaarheid inclusief grootschalige woningbouw in 17 stedelijke gebieden te versnellen. Daaronder vallen zes spoorzones. Dat is niet verwonderlijk. Stationslocaties zijn ideaal voor een gecombineerde aanpak van de woningnood, leefbaarheid én mobiliteit, zoals in Nijmegen gebeurt.
Geef stationsomgevingen ademruimte
Past alles wat we willen aan woningen, kantoren en groenvoorzieningen wel op de postzegel rond het station? Nee, zegt Wouter Veldhuis, Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving. Hij schetst in dit essay de knelpunten en aanbevelingen uit het advies ‘Verstandig Verdichten’ van het College van Rijksbouwmeester en Rijksadviseurs (CRa) en Bureau Spoorbouwmeester. ‘Kijk breder dan de huidige postzegel’, zo luidt de oproep hierin aan planmakers.
Oss, stad met toekomst!
De Brabantse stad Oss groeit en zal dat de komende jaren blijven doen. Er wordt daarom fors geïnvesteerd op het gebied van wonen, werken, mobiliteit en vergroening. Zo komen er tot 2040 zo’n tienduizend woningen bij en werd dit jaar een ontwikkelperspectief voor de Spoorzone gepresenteerd. De Osse ambities sluiten goed aan op regionaal, provinciaal en landelijk beleid.
Karres en Brands: de mens radicaal centraal
De ontwerpers van Karres en Brands stellen bij hun werk de cultuur en de mens radicaal centraal, en dat werkt verrassend goed. Het uiteindelijke plan voor een spoorzone of stationsgebied is altijd het resultaat van een proces waar iedereen bij betrokken wordt. De ontwerpers vinden het daarnaast heel belangrijk dat iedereen betrokken blijft.


