Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Sliedrecht en de Drechtsteden op alle fronten vol gas vooruit

Sliedrecht en de Drechtsteden – waarvan Sliedrecht deel uitmaakt – hebben de wind in de rug. De ontsluiting was al goed, maar wordt nog beter. De A15, de A16 en de N3 langs de Drechtsteden worden aangepakt en de hoogwaardige trein –en busverbindingen met Rotterdam verbeteren sterk.

Op 1 december neemt Qbuzz de busconcessie over. Foren­zen kunnen dan vier keer per uur in de ochtend- en avondspits de snelbus pakken. Utrecht en Rotterdam komen zo binnen handbereik, zegt wethouder Hans Tanis. “Een aanzienlijke verbetering en twintig minuten sneller dan voorheen.”

Betere mobiliteit

De mobiliteit in de regio verbetert sowieso nogal, zegt Tanis. “De A15 ter hoogte van Sliedrecht wordt verbreed, verbindingen met de A15 en A16 worden aangepakt en de N3 langs Dordrecht krijgt een facelift. Ook is de minister gestart met een studie naar het traject tussen Sliedrecht en Gorinchem. We verwachten dat met al deze maatregelen de filedruk in de Drechtsteden sterk gaat afnemen.

Extra woningen en hogere aantrekkelijkheid

Sliedrecht zet samen met de andere Drechtsteden (Alblasserdam / Dordrecht / Hardinxveld-Giessendam / Hendrik-Ido-Ambacht / Papendrecht / Zwijndrecht) – in op een aantrekkelijk woongebied. De ambitie is om de komende vijftien jaar samen 25.000 extra woningen te bouwen. Voor een deel is dit om te voorzien in de eigen woningbehoefte; voor een deel bouwen we extra woningen die aansluiten bij de vraag voor midden- en hogere inkomens.” Verder is er in het gebied de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in cultuur en horeca om de regio aantrekkelijker te maken; Dordrecht is daarom bijvoorbeeld met stip gestegen op de Atlas Nederlandse Gemeenten.

Inzoomen op Sliedrecht:

Twee stations
Sliedrecht heeft twee treinstations: een in het centrum en een aan de westkant: station Baanhoek, op de grens van nieuwbouwwijk Baanhoek-West en buurgemeente Papendrecht. De spoorlijn verbindt Dordrecht met Geldermalsen en loopt letterlijk langs de Sliedrechtse bedrijventerreinen Stationspark I en II. Iedere vijftien minuten vertrekt er een trein. Tussen de twee stations in ligt nog bedrijventerrein Nijverwaard dat voor een groot deel wordt ingenomen door woonboulevard Sliedrecht. De gemeente werkt samen met de ondernemers aan versterking van de uitstraling van het gebied en met name van de woonboulevard. Ook heeft Nijverwaard nog ruimte voor nieuwe vestigers, zowel op industrieel en maritiem terrein, als op de woonboulevard.

Stationspark III

Er zijn vergaande plannen om het elf hectare grote sportpark in Sliedrecht te verplaatsen naar de andere kant van de A15/Betuwelijn. De vrijgekomen grond komt dan beschikbaar als bedrijventerrein Stationspark III. Een locatie die ook prima geschikt is voor logistieke bedrijven. Tanis: “Wij geloven ook echt in deze plannen. We zitten in Sliedrecht en in de Drechtsteden gunstig ten opzichte van de drukte in en rond Rotterdam. We zijn als het ware het voorportaal van de wereldhaven en trimodaal bereikbaar. We zien niet voor niets de behoefte aan goede vestigingsmogelijkheden hier in de regio toenemen. En als bijkomend voordeel; de grond- en huurprijzen zijn hier natuurlijk ook aanmerkelijk lager.

Maritieme maakindustrie

Veel bedrijven in Sliedrecht zijn actief in de maritieme maakindustrie. Dat heeft een lange historie, die teruggaat tot de oorsprong van de baggerindustrie. “De mensen in de bagger­industrie trokken en trekken de hele wereld over. Dat doet iets met je. De ondernemende geest is hier volop aanwezig, mede dankzij die internationale contacten. Dat is ook zo in de andere Drechtsteden. Er is hier veel onderlinge samenwerking en dat stimuleren we ook.

“Sliedrecht heeft de voordelen van het kleinschalige. Maar vanwege de ligging en de samenwerking met de Drechtsteden ook de voordelen van het grotere geheel. Het is een ‘en-enverhaal’. Dat is de kracht van de Drechtsteden. Kijk maar naar de lobby rondom de verbreding van de A15. Als kleine gemeente heb je het dan lastig, maar samen kun je een vuist maken. Je maakt gebruik van de kracht van het collectief. Op bestuurlijk niveau, maar ook als het gaat om de bedrijven.