Stationskwartier Dijk en Waard: klaar voor de toekomst!

In het hart van gemeente Dijk en Waard ontstaat een aantrekkelijk stedelijk knooppunt: het Stationskwartier. Dit gebied brengt de komende jaren een groot aantal belangrijke functies en voorzieningen bij elkaar, zoals nieuwe en vooral betaalbare woningen, moderne werklocaties, onderwijs, slimme mobiliteitsoplossingen en een klimaatbestendige openbare ruimte. In Dijk en Waard zeggen ze: “In het Stationskwartier komt alles samen!”

Het gebied rondom het station krijgt een enorme kwaliteits- impuls”, aldus wethouder Nils Langedijk, die het project in portefeuille heeft. “Een goede mix van wonen, werken en voorzieningen geeft het Stationskwartier extra aantrekkingskracht. Mensen kunnen hier wonen tussen stad en natuur. Dat is een unieke combinatie”, aldus Nils Langedijk. “De herontwikkeling van het gebied kost veel tijd. Daarom is het project opgedeeld in delen. Stap voor stap maken we van het Stationskwartier een gebied dat klaar is voor de toekomst.” Het Stationskwartier staat al jaren hoog op de agenda van Dijk en Waard. Na vaststelling van het Masterplan Stationsgebied (2020) is de herontwikkeling van het gebied op gang geko- men. De gemeente werkt nu intensief samen met publieke en private partijen aan een modern openbaar vervoerknooppunt, waar wonen, werken en recreëren bij elkaar komen. Ook ontwikkelaars en investeerders hebben het Stationskwartier ontdekt.

Spooronderdoorgang

Een omvangrijk operatie in het Stationskwar- tier is de eerste fase van de aanpak van de openbare ruimte, inclusief de aanleg van een spooronderdoorgang onder de Zuidtangent, een drukke verkeersader in Dijk en Waard. Met de ongelijkvloerse kruising van de Zuidtangent wordt de bereikbaarheid van het Stationskwartier sterk verbeterd, evenals de verkeersdoorstroming en de veiligheid voor voetgangers en fietsers.

Bij de aanbesteding van de werkzaamheden bleek deze zomer dat het eerder vastgestelde budget werd overschreden. De gemeente heeft vervolgens extra middelen opzij gelegd om het tunnelproject te financieren. Nils Langedijk: “Dit was een tegenvaller, maar we hadden al rekening gehouden met extra kos- ten. Je ziet dat dit soort projecten in deze tijd duurder worden, mede vanwege stijgende kos- ten van grondstoffen, materialen en arbeid. De gemeenteraad is bereid deze extra investering te doen, omdat zij het belang ervan inziet voor toekomstige generaties. De investering betreft niet alleen de spooronderdoorgang. We leggen ook heel veel nieuwe openbare ruimte aan.”

De aanleg van de spooronderdoorgang gaat ongeveer 20 maanden duren. De werkzaam- heden starten in de zomer van 2024. De eer- ste stappen richting de aanleg van de onder- doorgang zijn al gezet. Afgelopen zomer vond een reconstructie plaats van een deel van de Zuidtangent en de omliggende openbare ruimte.

Klimaatbestendige polder

Om de aanleg van de spoorondergang en woningbouwplannen mogelijk te maken is eerder dit jaar het startsein gegeven voor de

Impressie van de toekomstige spooronderdoorgang

bouw van een nieuw gemaal. Een spectacu- laire ingreep in de hoofdwaterstructuur van de eeuwenoude polder. Zonder extra maat- regelen zou de spooronderdoorgang deze watergang volledig afsluiten, terwijl het juist een belangrijke schakel is in de afvoer van het polderwater.

De oplevering van het gemaal is eind dit jaar, zodat de aanleg van de spooronderdoor- gang op tijd kan beginnen. De gemeente en het Hoogheemraadschap Hollands Noorder- kwartier (HHNK) voeren samen directie op de uitvoering van de werkzaamheden. Het gemaal zorgt in combinatie met andere maat- regelen voor een klimaatbestendige polder Heerhugowaard. Met het nieuwe gemaal kun- nen watergangen in het Stationskwartier wor- den verlegd en wordt ruimte gevonden voor nieuwe vastgoedontwikkelingen. Een win-win voor de polder en de gebiedsontwikkeling.

Ontwikkelplan OV-knoop

Sinds begin dit jaar werkt de gemeente onder leiding van adviesbureau APPM samen met provincie Noord-Holland, ProRail, NS Stations en Bureau Spoorbouwmeester aan een ontwikkelplan voor de OV-knoop; het NS-station en de directe omgeving.

Op basis van een handelingsperspectief, opgesteld door de adviseurs van Goudappel, worden verschillende ontwikkelmodellen uitgewerkt.

Dijk en Waard groeit de komende jaren met 10.000 woningen. In een voorkeurs- en ambitiemodel wordt vastgelegd hoe alle ver- voersmodaliteiten in en om het NS-station met het oog op die toekomst moeten func- tioneren. In een nieuw Stationskwartier, midden in Dijk en Waard.

De ontwerpers en ingenieurs van De Zwarte Hond en Arcadis zijn ingehuurd om met gemeente, provincie en spoorpartijen de modellen op te stellen.

Woningbouwplannen

In het Stationskwartier wordt de komende jaren volop gebouwd. Er komen huur- en koop- woningen voor jong en oud, gecombineerd met zorgwoningen, horeca, voorzieningen en veel ruimte voor groen. Het wordt een aan- trekkelijk en modern woon- en werkgebied, met het station in het hart van het gebied.

Wonen in het Stationskwartier is wonen tus- sen stad en groen. Met aan de ene kant ste- delijke voorzieningen met goede trein- en busverbindingen en aan de andere kant de waterrijke omgeving van Kanaalpark Dijk en Waard met onder meer het cultuurhistori- sche eilandenrijk en het landschapsreservaat Oosterdel. Dat is een unieke combinatie.

De volledige ontwikkeling van het Stations- kwartier heeft een flinke doorlooptijd, maar de eerste woningen zijn al opgeleverd. In 2022 werd De Groene Trede voltooid. Dit gebouw

kenmerkt zich door de toepassing van veel groen in de gevels, zodat er een mooie overgang ontstaat van stad naar natuur.

Projectontwikkelaars zijn druk bezig met de uitwerking van woningbouwplannen. Op diverse locaties zijn de bouwacti- viteiten al in volle gang en dit jaar en volgend jaar gaat ook op andere plekken de schop in de grond. Waar nu nog vooral bedrijven staan, verrijzen straks prachtige woontorens voor diverse doelgroepen. Vrijwel alle plannen zijn gericht op de bouw van huur- en koopappartementen in verschillende prijs- klassen en met voorzieningen in de plint. Corporaties uit de regio nemen ook aanzienlijke aantallen woningen over.

Gemeente Dijk en Waard maakt serieus werk van het vergroten van de woningvoorraad. De afspraak in de Woondeal Noord- Holland Noord is om de komende jaren 10.000 woningen te bouwen. De focus ligt enerzijds op betaalbare (huur)woningen, die verspreid over de gemeente worden gerealiseerd en ander- zijds op het toevoegen van onderscheidende projecten op sleu- telposities in de gemeente.

Nils Langedijk: “Het is goed om te zien dat al diverse bouw- projecten zijn gestart of gaan starten. Minimaal 30% van de nieuwbouw moet bestaan uit sociale huurwoningen. Tegelijkertijd vinden we het belangrijk om ook unieke projec- ten te realiseren, zoals het houtbouwproject Woodstone van ontwikkelaar De Nijs, in ons Stadshart. In het Stationskwartier gaan we overigens samen met de corporaties ook zeer aantrek- kelijke woongebouwen opleveren. We zullen laten zien dat dit kan, ook in deze tijd.”

Woodstone, houtbouw van de bovenste plank

Vlakbij het Stationskwartier in Dijk en Waard is de bouw gestart van Woodstone, één van de grootste houten woningbouwprojecten in Europa. Woodstone is een project van ontwikkelaar en bouwbedrijf M.J. De Nijs & zonen uit Warmenhuizen.

Dit prachtige duurzame project telt 200 woningen, die worden verdeeld over vijf markante woontorens. Drie nagenoeg identieke appartementen- gebouwen aan de Westtangent zijn ontworpen door het Zaanse Boparai Architecten. Mecanoo Architects uit Delft heeft het ontwerp van de twee andere woontorens op zich genomen.

3Kwartier

Een voorbeeld van een uniek nieuw bouwproject is het plan 3Kwartier van Pro6 Vastgoed uit Alkmaar. Dit plan, dat bestaat uit drie woonblokken krijgt gestalte op een steenworp afstand van het NS-station. Het gaat om 134 woningen, inclusief een parkeergarage. Het unieke van dit complex is dat het ook onderdak gaat bieden aan een kinderdagverblijf en een kin- derbibliotheek.

Daarbij zijn ruim 30 woningen voorzien voor De Waerden. Deze stichting levert woonruimte en zorg aan mensen met een ver- standelijke beperking. De woonblokken worden met elkaar ver- bonden door een parktuin. Zie ook www.3kwartier.nl.

Stationshaven

Dit jaar kwam ook het plan Stationshaven van de tekentafel. Dit project wordt ontwikkeld door een vennootschap van verschil- lende initiatiefnemers, onder leiding van Brolan Vastgoed & Ontwikkeling, de ontwikkeltak van De Geus Bouw uit Broek op Langedijk. Het plan, dat bestaat uit 157 woningen, wordt gere- aliseerd op percelen aan de Industriestraat en de Stationsweg.

Naast parkeerplaatsen krijgt het wooncomplex een collectieve groene daktuin en een levendige plint met horeca en dienst- verlenende functies. De bouw start in 2024.

De Stationsmeester

Henselmans Bouw & Ontwikkeling uit Noord-Scharwoude heeft afgelopen zomer een nieuw bouwplan gepresenteerd: De Stationsmeester. Dit plan, dat grenst aan 3Kwartier, bestaat uit twee woontorens met in totaal 166 appartementen.

Vooral de hoogste toren (met 11 verdiepin- gen) mag met recht een blikvanger worden genoemd. Dit gebouw is ontworpen door de architecten van De Zwarte Hond.

In beide woontorens komen commerciële ruimtes op de begane grond en moderne flex- werkplekken in een gezamenlijke huiskamer. Opvallend is de daktuin op de half verdiepte parkeergarage, die een groene ontmoetings- plek vormt in de wijk.

Zie ook www.stationsmeester.nl.

Betaalbaar wonen

“Belangrijk is dat ons nieuwe Stationskwartier voor iedereen een woning zal bieden. Betaal- baar, wonen met zorg en ook luxe woningen in een prettige, toekomstbestendige omgeving”, zegt Nils Langedijk.

“We hechten grote waarde aan duurzame aspecten. Het Stationskwartier wordt voorzien van groene energie. We hebben onze eigen restwarmte van HVC en het Slimme Energienet Heerhugowaard als troef. Het gebied is boven- dien straks bestand tegen wateroverlast of droogte. We kiezen voor een aantrekkelijke inrichting van de openbare ruimte met veel groen. Het is de bedoeling dat mensen hier straks niet alleen reizen, maar ook graag ver- blijven.“

Woon- en werklocatie Proeftuin De Frans

Direct aansluitend op het Stationskwartier en ruim binnen 1.200 meter van het NS-station, wordt gebouwd op de verouderde werklocatie De Frans. Dit gebied heeft volop kansen voor een stapsgewijze transformatie van bedrij- venterrein naar een aantrekkelijk woon- en werkgebied. In het gebied zijn al voorzienin- gen aanwezig, zoals scholen, zorginstellingen en kinderdagverblijven.

Op percelen aan de Deimoslaan hebben bedrijven al plaatsgemaakt voor de bouw van twee appartementengebouwen. De wonin- gen worden in 2024 opgeleverd. Een tweede bouwproject op De Frans wordt gerealiseerd aan de Hectorlaan. Kantoorpanden maken hier plaats voor twee nieuwe woongebouwen. Deze bouwprojecten zijn zogeheten ‘versnel- lingslocaties’ en vormen de piketpalen voor de integrale gebiedsontwikkeling van De Frans.

Recentelijk is voor De Frans een visie opgesteld waarbij het als proeftuin voor stedelijke ver- nieuwing stapsgewijs mag transformeren.

Woningbouwlocatie De Scheg

Aan de andere kant van het Stationskwartier is de ontwikkeling van De Scheg gestart. De gemeente heeft hiervoor eerder dit jaar een samenwerkingsovereenkomst getekend met de eigenaar van de gronden, BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling. De Scheg is een uit- leglocatie, midden in het Dijk en Waardse OV-knooppunt.

Er komen, pal naast het Stationskwartier, drie grote gesloten woonblokken met in totaal 325 appartementen in een parkachtige omge- ving. De groene omgeving sluit aan op het Kanaalpark Dijk en Waard en loopt helemaal

door tot in het Park van Luna, dat Stad van de Zon omringt.

Tussen deze nieuwbouw van BPD | Bouwfonds Gebiedsontwikkeling en het NS-station wordt ook een ander deel van het Stationskwartier herontwikkeld. Het Oogcentrum Noordholland aan de Gildestraat wil zijn markante gebouw uitbreiden op de naastgelegen gemeente- lijke kavel. En tegenover deze locatie ontwik- kelt Woonstichting Langedijk samen met de gemeente 105 woningen. De samenwerkings- overeenkomst is gesloten en de tender is nage- noeg afgerond.

“Een zeer goed bereikbare, maar lastige locatie tegen het spoor aan”, geeft Nils Langedijk aan. “Maar we gaan voor kwaliteit, juist voor cor- poratiewoningen. Dat gaat ons, de gemeente en Woonstichting Langedijk hier zeker luk- ken!” In het kielzog van deze ontwikkelingen hebben zich inmiddels ook andere initiatief- nemers gemeld met ontwikkelplannen aan de Gildestraat.

“We zetten goede stappen met onze woning- bouwplannen. De nieuwe huizen passen bij verschillende woonwensen. We geven zoveel mogelijk impulsen aan de bouw, zodat plan- nen snel kunnen starten. En we houden oog voor een prettige leefomgeving”, aldus Nils Langedijk.

Dijk en Waard

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Dijk en Waard

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven