Poort van Hoorn biedt aantrekkelijke ontwikkelingsmogelijkheden

Hoorn groeit. Tot 2030 bouwt de Noord- Hollandse gemeente zeker 6.000 woningen. Een groot deel daarvan is gepland in en om het stationsgebied dat als OV-knooppunt de toepasselijke naam Poort van Hoorn draagt. Samen met partners als de provincie Noord-Holland, NS, ProRail, en medegefinancierd door het Rijk, realiseert de gemeente Hoorn gezamenlijke ambities.
Samenwerken aan ambities
“We vinden elkaar in onze gezamenlijk opga- ven. Allereerst is er juist in de Poort van Hoorn
Monumentaal stationsgebouw Hoorn
ruimte voor passende en betaalbare wonin- gen om ook in de toekomst een aantrekke- lijke en levendige stad te blijven”, zegt wet- houder Axel Boomgaars. “De woningbouw is natuurlijk urgent en wordt van alle kanten ondersteund. Daar staan ook de provincie en het Rijk volledig achter, met zo’n € 50 miljoen subsidie vanuit onder meer WBI- en MIRT- gelden. Maar het stopt niet bij woningbouw. We realiseren aantrekkelijke stadse wijken waar wonen, onderwijs, werken en ontspan- nen samenkomen.”
met NS, ProRail en de provincie aan moderne mobiliteit. “Dat betekent samen het open- baar vervoer stimuleren en volop ruimte voor fietsers en voetgangers. Met de gemeente Alkmaar vormt Hoorn regionaal een belang- rijk OV-knooppunt.
Grootste stadsstrand van Nederland
Een nieuwe trekpleister voor recreatie is, naast de historische binnenstad en de plezier- vaart, het nieuwe stadsstrand bij de Poort van Hoorn. Deze zomer is het eerste deel van dit kilometerslange strand opgeleverd. Zodra straks ook het tweede deel gereed is, vormt dit het grootste stadsstrand van Nederland. “Prachtig gelegen aan het Markermeer, blijkt het strand nu al in een behoefte te voorzien”, vervolgt de wethouder.
“Ook al hadden we dit jaar niet veel zomerse dagen, met de hoge temperaturen die we wel hadden, was het nieuwe strand telkens afge- laden. Te voet en met de fiets is het dan ook uitstekend te bereiken. Voor de hele stad een aanwinst, maar vooral voor bewoners van de Poort van Hoorn. Je zal er maar wonen. Dan
heb je dat recreatiegebied altijd op steenworp afstand.”
Volop ruimte voor maatschappelijke en economische ontwikkeling
Ook Daan Klaase, manager planontwikkeling NS, is enthousiast over de ontwikkelingen: “Het stationsgebied is straks een van de popu- lairste wijken in Hoorn. Met het uitzicht op de prachtige binnenstad, de voorzieningen, het monumentale station met de stoomtram, op slechts 30 minuten van Amsterdam Centraal. Investeerders benaderen ons vaak en volgen de ontwikkelingen met veel aandacht.” Dat is niet verwonderlijk, want er is volop ruimte voor economische, culturele en maatschappe- lijke ontwikkeling.
Boomgaars:“We hebben zo’n 10 tot 15.000 vier- kante meter beschikbaar voor invulling van de andere functies naast wonen. Onderdeel daar- van is ook het historische stationsgebouw. Het is één van die aantrekkelijke locaties die beschikbaar komen om een andere bestem- ming te geven. Eind dit jaar nog besluiten we over het bestemmingsplan Stationsgebied.”
De vaart zit er in
Terwijl het plan Poort van Hoorn vorig jaar nog vooral in verkenningsfase was, maakt de gemeente inmiddels meters. Het stadsstrand noemden we al. Ook de woningbouw staat in de startblokken, mede dankzij de soepele samenwerking met de betrokken partners. Boomgaars: “Onderdeel van het plan is het Pelmolenpad. Daar komen 610 woningen die nu onder supervisie van Jasper Nijveldt wor- den ontworpen. Eveneens dichtbij het station. Het zijn woonmilieus die iets toevoegen aan de stad en de regionale economie versterken. Inmiddels staan alle seinen hiervoor op groen, het bestemmingsplan Pelmolenpad is onher- roepelijk.”
Peter van Oeveren, regiodirecteur BPD Bouw- fonds Gebiedsontwikkeling over de laatste stand van zaken: “De samenwerking in het projectteam Pelmolenpad verloopt zeer goed. Partijen denken constructief met elkaar mee en het tempo zit er lekker in. Samen met de ontwerpers van Groosman en HFB uit Rotter- dam, Moke uit Amsterdam en Zecc uit Utrecht wordt gewerkt aan het Voorlopig Ontwerp van de woongebouwen. Wij streven ernaar in oktober/november 2023 de eerste ontwerp- tekeningen aan de omwonenden en belang- stellenden te tonen en voor de zomer van 2024 met de eerste fase van het project in verkoop te gaan”.
Goede samenwerking essentieel
Boomgaars: “De samenwerking met BPD Bouwfonds is er één van vele binnen dit pro- ject. Poort van Hoorn is natuurlijk een binnen- stedelijke ontwikkeling. Dit betekent dat we met veel huidige bewoners en gebruikers te maken hebben. Die goede samenwerking, met NS, ProRail, de provincie, ondernemers en pro- jectontwikkelaars, is daarom essentieel om hier een succes van te maken. En zo onze geza- menlijke ambities te realiseren. Daar doen we dan ook ons uiterste best voor.”