Samen sterk! Overijssel en Gelderland slaan handen ineen

Elkaar versterken, elkaar helpen en zaken sneller op de Haagse agenda krijgen. Dat zijn de positieve gevolgen als provincies gaan samenwerken aan grote opgaven in de leefomgeving. Goede bereikbaarheid van de regio en voldoende ruimte voor wonen en werken zijn slechts enkele voorbeelden hiervan. In de Omgevingsagenda Oost-Nederland slaan Overijssel en Gelderland, samen met het Rijk, de handen ineen. Gezamenlijk hebben ze gedefinieerd hoe zij de toekomstige ontwikkeling van Oost-Nederland zien. Gedeputeerden Bert Boerman (Overijssel) en Jan van der Meer (Gelderland) vertellen over de belangrijke rol van stations­locaties in het bereikbaar maken van de regio en het uitvoeren van de ­verstedelijkingsopgaven.

Zwolle is, na Utrecht, het tweede belangrijkste spoorknooppunt van Nederland. Uit zeven verschillende richtingen komen er treinen binnen, inclusief de internationale Zwolle-Enschede-Münster verbinding. “Het is een complex OV-knooppunt. Het is niet voor niets dat de hele dienstregeling van de NS vanuit Zwolle wordt opgebouwd”, vertelt Bert Boerman met enige trots. Ook de stations in Arnhem en Nijmegen zijn belangrijke draaischijven voor Oost-Nederland, met veel regionaal, nationaal en ook internationaal treinverkeer. “Vanuit dat oogpunt hebben we een gezamenlijke positie”, aldus Jan van der Meer. “Bovendien hebben we op al die stationslocaties dezelfde uitdagingen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiliteit en bereikbaarheid, woningbouw, circulariteit en vergroening. Ook daarin kunnen we samen optrekken en van elkaar leren.”

Eenduidige agenda

Het is belangrijk om met elkaar goed te weten wat we willen en waar we naartoe willen,” vult Boerman aan. “Voor zowel Overijssel als Gelderland geldt bijvoorbeeld dat we groot belang hebben bij het versterken van de diverse corridors die door beide provincies lopen. Langs de lijnen van die corridors proberen we de ontwikkeling op gang te krijgen. We zijn eenduidig in wat we willen bereiken en daardoor krijgen we zaken sneller op de politieke agenda in Den Haag.

Tegenstrijdige belangen?

Soms zijn er ook belangen die ogenschijnlijk tegenstrijdig lijken. Als voorbeeld noemen de gedeputeerden de spoorverbinding Amsterdam-Berlijn. De bestaande lijn loopt nu via Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en dan bij Oldenzaal de grens over naar Duitsland. Er zijn plannen om meer en sneller ICE’s te laten rijden via Arnhem richting Duitsland. Boerman: “Beide verbindingen kunnen prima naast elkaar bestaan, omdat ze andere gebieden doorkruisen met andere reizigersaantallen en andere bestemmingen. Zo kunnen we elkaar toch weer vinden in de lobby. Gelderland trekt keihard mee om de bestaande lijn te verbeteren en te versnellen. En in Overijssel onderschrijven we de ambitie van Gelderland om de hogesnelheidslijn te willen realiseren.”

Station als spin in het web

De verstedelijkingsstrategie is voor beide provincies een grote opgave. “Alleen al in Nijmegen worden rond het station zo’n 2.000 woningen gebouwd, met nog eens duizenden andere in een brede schil eromheen”, vertelt Van der Meer. Ook Zwolle, Deventer en Enschede hebben grote plannen op het gebied van woningbouw in en rondom het stationsgebied. Boerman: “De spin-off van een stationslocatie is enorm en dient niet alleen de stad zelf, maar ook een grote regio er omheen. Je kunt onmogelijk iedereen die in de stad werkt, studeert of recreëert, huisvesten in die stad. Daarom is goede bereikbaarheid cruciaal. Het geeft een enorme boost aan de hele regio als je dat goed op orde hebt.”

Lees verder hoe twee belangrijke stations in Oost Nederland (Zwolle en Nijmegen) zich ontwikkelen.

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven