Daadkrachtig Purmerend maakt zevenmijlsstappen in ontwikkeling naar ‘complete stad’

Purmerend staat aan de vooravond van een grote sprong voorwaarts. De stad wil de komende decennia groeien van 80.000 naar 100.000 inwoners en zal een ware transformatie ondergaan: van een voornamelijk suburbane woonstad naar een compacte en complete stad, die zelfstandig functioneert en veel te bieden heeft. Met een flinke hoeveelheid werkgelegenheid, een nieuw type hoogstedelijk woonmilieu, 10.000 extra woningen, toenemend toerisme en een uitstekende bereikbaarheid.

Het stationsgebied wordt de verpersoonlijking van dit nieuwe Purmerend: een levendige plek waar, in combinatie met de historische binnenstad, verbinding en ontmoeting een cruciale rol spelen.

Wie nu de trein neemt naar Purme­rend arriveert op een station uit de jaren 80, een periode die niet echt uitblinkt binnen de vaderlandse architec­tuur. De eerste indruk van de stad is het uitzicht op een supermarkt, een snackbar en een parkeerterrein. Niet bepaald een aantrekkelijke binnenkomer, beaamt ook wethouder Thijs Kroese. “Terwijl je met een paar minuten lopen in onze mooie, historische binnenstad bent of op de Waterlandlaan, met voorzieningen als een poppodium, bioscoop, bibliotheek, zwembad en stadhuis.”

Station als aantrekkelijke toegangspoort

Door het ‘omklappen’ van het stationsgebouw en de perrons, wordt deze ‘stadsentree’ in de toekomst omgetoverd naar een mooie toegangspoort tot de stad. Het station komt hiermee direct aan de Waterlandlaan te liggen en krijgt een veel centralere plek in de stad. “Het wordt echt een scharnierpunt. Door het busstation eraan te koppelen groeit het uit tot een multimodaal OV knooppunt, dat deel uitmaakt van het ‘daily urban system’ binnen de Metropoolregio Amsterdam”, aldus Kroese.

Metamorfose stationsgebied

Ook de Waterlandlaan krijgt in de toekomst een ware metamorfose. “Het is nu nog een soort autobaan door de stad, die voor 80% uit asfalt bestaat. We willen al die belangrijke voorzieningen daar meer en beter bij de binnenstad gaan betrekken. Door er een levendige, groene laan van te maken, met veel ruimte voor voetgangers en fietsers, lagere parkeernormen en extra voorzieningen. Er komen 1.800 nieuwe woningen en 25.000 m2 aan kantoorruimte. Het wordt een bruisende plek die wonen, werken en recreëren combineert. Met een wezenlijk ander karakter dan de 600 jaar oude binnenstad met haar winkels en horecaplein als huiskamer van Purmerend. De kunst is om de verbinding tussen deze twee verschillende stadsdelen op een mooie manier te maken.

Begin 2020 stemde de Raad unaniem in met de visie op het nieuwe stadsdeel en nu al zijn de eerste ontwikkelingen van het nieuwe stationsgebied zichtbaar. De huidige parkeerplaats tussen het station en de historische binnenstad gaat ondergronds, waardoor er ruimte ontstaat voor een nieuw, levendig stadsplein.

Sleutelgebied binnen MRA

Het stationsgebied en bedrijventerrein De Koog aan de noordzijde van Purmerend zijn door Metropoolregio Amsterdam (MRA) tot sleutelgebied benoemd. Deze multimodale OV knooppunten van de toekomst bieden volop kansen om de mobiliteit in het gebied verder te optimaliseren. Met het mogelijk doortrekken van de NoordZuid lijn vanuit Amsterdam, de centrale ligging van Purmerend aan de Hoornse lijn en hoogwaardig openbaar vervoer via de weg is Purmerend een belangrijk knooppunt in het noorden van de MRA.

Groei van toerisme

Kroese ziet ook mooie kansen om het toerisme in en rond Purmerend verder te laten groeien. En zodoende ook, buiten de spits om, een meer continue treinreizigersstroom te garanderen. “Als we hier straks een schitterend nieuw station hebben, dan fungeert dat ook als een poort naar waardevol groen en toeristische attracties”, vertelt een enthousiaste wethouder. “Toeristen komen per trein aan, huren hier een e-bike en zijn binnen 20 minuten op fantastische plekken, zoals de dijk van Volendam, de Zaanse Schans, werelderfgoed Beemster of de natuurgebieden zoals het Wormerveld, Jisperveld en het Twiske. Bij terugkomst kunnen ze onze prachtige, historische binnenstad bezoeken en er een hapje eten. Om vervolgens te overnachten in een hotel in Purmerend of Amsterdam.”

Extra werkgelegenheid, goede bereikbaarheid

Naast de binnenstad is ook De Koog een sleutelgebied in de verdere groei van de stad. Er zijn plannen dit bedrijventerrein om te vormen naar een werk-woon gebied. Er wordt, in samenwerking met diverse scholen, een innovatiecluster opgezet, om de verdere groei van E-sports in dit gebied te stimuleren. “Die ontwikkeling neemt een enorme vlucht”, aldus Kroese. “Door meer werkgelegenheid en onderwijs op het gebied van IT en creative tech in Purmerend zelf te creëren, kunnen we een tegenspits op gang brengen in de Hoornse spoorlijn. We zien in de toekomst ook mogelijkheden voor het toevoegen van een nieuw, regionaal station aan de noordzijde van onze stad. De bedrijventerreinen aldaar worden dan ook via OV goed bereikbaar voor mensen uit de Metropoolregio Amsterdam die in Purmerend komen werken.

En nu doorpakken!

Binnen de gemeente Purmerend werden de afgelopen tijd veel gesprekken gevoerd over de visie op hoogbouw, dichtheid en mobiliteit. De wethouder merkt dat dat geleid heeft tot een nieuw soort bewustwording. “De stad lijkt klaar voor deze schaalsprong. In visies kun je niet wonen, met alleen praten over leuke plannen kom je er niet. Er is nu echt draagvlak om verder door te pakken. En dat doen we ook! Wij hebben in het afgelopen jaar al 1.000 woningen vergund. Momenteel hebben we nog eens 4.000 woningen in contract, van de ruim 10.000 die we hebben voorzien om de woningnood tegen te gaan. Wij hebben een helder verhaal in wat we willen. Vastgoed partijen en beleggers vinden in Purmerend een gemeente die bereid is de nek uit te steken en zich flexibel op te stellen op momenten dat dat gewenst is. Wij blijven niet steken in de papieren plannetjes, wij gaan het gewoon doen!

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven