Metamorfose langs het spoor

Een metamorfose, zo mag je de aanstaande gebiedsontwikkeling rond het Centraal Station in Dordrecht wel noemen. We maken even een sprong in de tijd. Wie over een aantal jaar met de trein of light rail aankomt in Dordt, stapt uit in een stationsomgeving met elan. Dordrecht heeft hoogfrequente verbindingen met Rotterdam, Delft, Leiden en Den Haag. En een frequente verbinding met Breda en Eindhoven.

De rode loper

Aan de achterzijde van het station pak je meteen even je fiets uit een aantrekkelijke fietsenstalling. Ben je lopend? Dan neem je de brede en veilige doorloop onder het station door, of je wandelt de andere kant op. De vernieuwde Spuiboulevard in het centrum rolt min of meer de rode loper voor je uit. Zonder hinderlijke verkeersobstakels loop je over een mooi breed pad naar de boulevard.
Eenmaal daar aangekomen, ben je lichtelijk verbaasd. Waar is het autoverkeer? Dat is er dus amper nog. Je bent in 10 minuten tijd vanuit een druk station terecht gekomen op een autoluwe, groen ogende boulevard.

Wow, wat een boulevard!

Je hebt met iemand afgesproken voor het ‘Huis van Stad en Regio’. Dat is het nieuwe Dordtse Stadskantoor. Je schijnt er ook wisselende tentoonstellingen te kunnen zien, je kunt er kosteloos vergaderen met mensen uit de stad, toeristeninformatie krijgen, de bibliotheek bezoeken en meer. Lang zoeken naar het Huis van Stad en Regio is niet nodig. Wat een markant gebouw is dat! Heel anders dan de andere bebouwing langs de boulevard.
Er zijn trouwens heel wat woningen bijgekomen langs de boulevard in de afgelopen jaren. Mooi, die woontorens. Midden in het centrum, en toch is er veel water en groen voor de deur. Bij dat water komen is makkelijk. Het ziet er uitnodigend uit. Er zijn steigers, waar roeibootjes, kano’s en waterfietsen aanmeren. Grappig. Dat moet je zelf eigenlijk ook een keer doen.

Spoorzone

De gebiedsontwikkeling rond het Centraal Station in Dordrecht maakt onderdeel uit van een groter plan: de Spoorzone. Over een strekking van 7,5 kilometer maken de gemeente Dordrecht en Zwijndrecht voor meer mensen binnenstedelijk wonen mogelijk, met hoge kwaliteit. In de Spoorzone is voorlopig de bouw van 6 tot 9 duizend woningen voorzien. Die komen in het gebied van het Maasterras in Dordrecht en Zwijndrecht, de stationsomgeving, de Spuiboulevard, het Leerpark, het Gezondheidspark tot en met Amstelwijck. Alle woningen hebben cultuur, winkels en horeca, een aantrekkelijke openbare ruimte en groen in de buurt en zijn uitstekend bereikbaar.

Transferium

Maar goed, nu eerst maar even wachten op je afspraak. Hij moest vanmorgen met de auto op pad en komt ook nu met de auto naar Dordt. Het wordt de laatste tijd alleen maar drukker op de A16, dus hopelijk komt ‘ie op tijd. Wel handig dat ‘ie zijn auto kwijt kan bij het nieuwe transferium. Dat ligt onderaan de brug, dichtbij de plek waar je de A16 afkomt. Van daaruit gaat er elke drie minuten een bus naar het centrum. Trouwens, álle buslijnen die door de stad gaan, doen het transferium aan. Dat maakt overstappen daar erg aantrekkelijk.

Goed geleid verkeer

Is je trouwens ook iets aan het verkeer voor het station opgevallen? Vroeger zag je daar regelmatig filevorming. Ondanks het feit dat er nu meer mensen in het centrum wonen, is er van filevorming voor het station tegenwoordig nauwelijks nog sprake. Er is goed nagedacht over die bereikbaarheid in Dordrecht. Het Verkeersstructuurplan van 2019 heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen. Dat plan leidde tot heel wat maatregelen. Kruisingen zijn aangepakt, parkeervoorzieningen zijn beter verspreid over de stad, de boulevard is autoluw gemaakt. En -last but not least- de sterke openbaar vervoersverbindingen sluiten naadloos op elkaar aan en maken het centrum prettig bereikbaar.

Extra station

Wat zeg je? Ben je volgende week weer in Dordt? Op het Leerpark? Voor het symposium over de groenblauwe stad zeker? De campus op het Leerpark trekt steeds meer bezoekers. Er komen de laatste jaren heel wat innovatieve ideeën van de mix van bedrijven en onderwijs daar. Ze hebben sinds kort ook een eigen station. De light rail trein doet dat station aan, dus je kunt ook volgende week weer uitstappen voor de deur.

Gemeente Dordrecht

Media

Contact gegevens Gemeente Dordrecht

Gegevens
Samenwerking
Media

Gemeente Dordrecht

Contact gegevens Gemeente Dordrecht

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven