Hiber nog eerder mee laten denken is cruciaal voor de perfecte vloer

Distributiecentra worden steeds vaker voorzien van volautomatische magazijnsystemen. Dat heeft effect op de vloer, zegt Jan Baijens van Hiber Betonvloeren. “De vervormingseisen zijn heel streng. Voordat de bouw begint, ­moeten wij daarom al weten wat de ­uitgangspunten zijn.”
Logo Hiber

Baijens krijgt gemiddeld zeker twee aanvragen per maand voor deze zogenoemde quasi rigid-vloeren. Tot voor kort waren dat er twee per jaar, zegt hij. “Het is echt een trend geworden. Opdrachtgevers begrijpen gelukkig dat het belangrijk is om ons vroegtijdig te betrekken. De vloer is namelijk de fundering van het geautomatiseerde magazijn en net als bij de fundering van een gebouw wil je vroegtijdig weten wat erop komt te staan.
We zitten momenteel in de bouwteams van drie grote dc’s om mee te denken over de beste aanpak terwijl we de opdracht officieel nog niet hebben. Dat tekent ook wel het wederzijdse vertrouwen.”

Iteratief ontwerpproces

“Iedere vloer is een nieuwe uitdaging, omdat de locatie, de klantvraag en de omstandigheden altijd anders zijn. Daarom nemen we telkens weer ieder punt en iedere stap onder de loep: wat moet er precies gebeuren, waar moeten we allemaal rekening mee houden en waar kan het beter? Wie levert de stellingen en wat voor eisen stelt deze leverancier? Welke vlakheid wordt gevraagd en hoeveel mag de vloer vervormen? Lossen we dit op met vloerpalen, of gaan we in plaats daarvan de ondergrond verstevigen zodat de vervorming over een groter oppervlakte optreedt? Dat moet je samen bespreken en berekenen. Zo kom je tot een iteratief ontwerpproces en vind je samen het optimum, voor de vloer, de stellingen en de kosten.”

Hiber Rigid

Een perfecte vloer realiseren begint dus altijd bij het doorgronden van de klantvraag. Het maakt niet uit of het om een supervlakke, een quasi rigid of de meest duurzame vloer gaat, zegt Baijens. “Eerst moeten alle wensen en eisen op tafel. Zodra de klantvraag helder is, vertaalt onze engineeringsafdeling Hibercon de gebruikerseisen naar een optimale vloer. Het ontwerpen van het palenplan hoort daar ook bij. Opdrachtgevers stellen vaak een zwaar eisenpakket op, terwijl dat niet altijd noodzakelijk is. Wij willen mede daarom graag die ontwerpverantwoordelijkheid, omdat je dan het beste maatwerkproduct kunt aanbieden. De klant betaalt zo nooit te veel en krijgt precies wat hij nodig heeft.”
Hij noemt de bouw van het (deels) geautomatiseerde dc van Hunkemöller in Almere als voorbeeld. “Almere wil eigenlijk het liefst alleen maar prefab palen toestaan vanwege de grillige ondergrond. Wij werken liever met VSD-palen. Dat is duurzamer en levert tijdwinst op. Bovendien kun je er een slankere betonvloer mee maken, wat ook weer duurzamer en goedkoper is.” Hiber stelde samen met heispecialist Vroom een onderbouwd en doorgerekend plan op en kreeg goedkeuring om de VSD-palen te gebruiken. “Zo kom je samen dus tot de beste oplossing voor alle partijen. Dit project dient nu als voorbeeld voor andere dc’s in Almere.”

Supervlak

“De lat ligt vanuit de normen voor een supervlakke vloer al hoog, maar toch proberen wij die nog iets hoger te leggen. Wij zien de stellingen hoger worden en men wil, rijdend op de betonvloer, een pallet op ruim 16 meter hoogte kunnen wegzetten. Dus niet meer vanaf een rails.” Hiber werkt daarom continu aan het verbeteren van processen en apparatuur. Vanaf de start werkt het vloerenbedrijf bijvoorbeeld al met extra brede supervlakmachines, waardoor er overspanningen mogelijk zijn tot 28,5 meter. “Een volgende ontwikkelstap is om nog vlakker beton te storten dan de norm voorschrijft. Zo leggen we zelf die lat steeds hoger.”

Hiber Green

Beton heeft een slechte reputatie als het om duurzaamheid gaat, maar dat is niet terecht, vindt Baijens. “Het heeft een extreem lange levensduur en is volledig recyclebaar, dus volgens mij valt er op die slechte naam wel wat af te dingen. Wij onderzoeken wel of we minder of andere cement kunnen gebruiken in onze mengsels zodat de footprint afneemt. Ook onderzoeken we verschillende vloerprincipes op hun CO2-uitstoot.” Duurzaamheid kent sowieso verschillende invalshoeken, zegt de betonexpert. “Je kunt het bekijken vanuit de levensduur: hoe lang gaat de vloer mee, in plaats van alleen te kijken naar de milieu-impact van de productie ervan. Ook het second life-aspect is er één: Hiber denkt ook hier over na en biedt een oplossing om na bijvoorbeeld tien jaar de vloer te upgraden of te renoveren. Dat zijn allemaal zaken die je moet meenemen in je afwegingen.”

“De pijplijn met aanvragen en orders zit lekker vol. We zijn een jong bedrijf en groeien harder dan verwacht, maar onze ambitie is niet om te groeien. We willen elke dag de best mogelijke vloer maken. Als je dat doet, komen klanten terug en komen er als vanzelf nieuwe bij. En dat zien we gebeuren.”

Hiber

Media

Contact gegevens Hiber

info@hiber.nl
085 - 9023968
Gegevens
Samenwerking
Media

Hiber

Contact gegevens Hiber

info@hiber.nl
085 - 9023968

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven