Bouwbedrijf Van de Ven bouwt zijn grootste project ooit

De champagnekurken knalden bij Bouwbedrijf Van de Ven in Veghel, toen ze daar eind februari hoorden dat zij de ‘Fabriek van de toekomst’ mochten gaan bouwen voor Hessing Supervers. Met 46.000 m² begane grond en 17.500 m² verdiepingsvloeren wordt deze nieuwbouw in Greenport Venlo het grootste project dat Van de Ven ooit binnenhaalde

En daar zijn we supertrots op!” vertelt een stralende adjunct-directeur Frank Smits. Er is ruim een jaar verstreken sinds het bouwbedrijf bij Hessing in Zwaagdijk werd uitgenodigd voor een bedrijfs­presentatie. Met twee andere partijen kwam Van de Ven op de shortlist en deed mee aan de tender. Het project kwam tijdelijk ‘on hold’ te staan, maar uiteindelijk kwam Van de Ven als tenderwinnaar uit de bus. “Het was echt fantastisch om te horen dat wij dit mogen gaan bouwen!

Een goede naam

Hessing Supervers verwerkt verse groente en fruit tot panklare producten en maaltijdsalades. Het bedrijf levert wekelijks miljoenen verpakkingen met verse en gezonde producten aan fastfoodketens, groothandels, (inflight) cateraars en supermarkten. Waaronder ook Jumbo, Sligro en Plus, ketens waar Van de Ven grote distributiecentra voor bouwde. Toeval? “Wij hebben gewoon een goede naam in de foodmarkt”, verklaart Frank Smits. “Als je dan kunt kiezen tussen twee gelijkwaardige partijen, waarvan er een al, naar volle tevredenheid van iedereen, met jouw grootste klanten samenwerkt… Tja, dan geeft dat ons waarschijnlijk wel een streepje voor. We lopen heel hard voor onze klanten en dat wordt door dit soort beslissingen op een geweldige wijze beloond. Hessing Supervers wordt echt ons paradepaardje van 2021.

Coördinatie en samenwerking

De nieuwe productielocatie wordt gebouwd conform de duurzaamheidsstandaard BREEAM-very good en voldoet aan hoge eisen op het gebied van duurzaamheid en voedselhygiëne. Het wordt een volledig gekoeld en gesprinklerd gebouw. “Er wordt een groot gotensysteem aangelegd om al het afvalwater af te voeren”, vertelt Smits. “Het komt er straks vol te staan met machines voor het keuren, wassen, snijden, mengen en verpakken van die duizenden kilo’s groente die dagelijks verwerkt worden. Het opbouwen van die machines kan deels al beginnen als wij nog bezig zijn met ­bouwen. Als je die werkzaamheden goed op elkaar afstemt, dan heb je daar echt voordeel van. Dan kunnen wij meteen weer doorpakken als er om die installaties heen nog bouwkundige aanpassingen of aansluitingen nodig zijn. Dat vergt een goede coördinatie en samenwerking tussen de verschillende partijen. Maar ik ben ervan overtuigd dat dat ook hier weer prima gaat lukken.”

Op 31 maart 2021 ging de bouw in Venlo van start. Eind 2022 verhuizen de eerste groentelijnen naar de nieuwe fabriek en zal de productie worden opgestart. Door processen te automatiseren en robotiseren stromen de verse groenten sneller door de fabriek. Een snellere beschikbaarheid leidt in het schap tot minder derving. Het automatiseren van processen maakt de organisatie bovendien flexibel om beter in te kunnen spelen op de toekomstige en veranderende vraag. De nieuwe locatie moet eind 2023 volop draaien.

Bouw PLUS distributiecentrum op schema

Een ander groot project bij Van de Ven is de bouw van het volledig gemechaniseerde centrale distributiecentrum van PLUS in Oss. Deze nieuwbouw wordt in juli 2021 opgeleverd, waarna Witron start met de opbouw van alle mechanische installaties. Dan zal het nog ruim een jaar duren, voordat de eerste droge kruidenierswaren er worden opgeslagen. “Het kost veel tijd om al die gemechaniseerde installaties op te bouwen, in te regelen en door te testen”, legt Frank Smits uit. “Dit keer was het qua planning voor Witron niet mogelijk om al te starten terwijl wij nog bezig zijn. Die overlap had er wat ons betreft wel kunnen zijn. Wij weten waar je in zo’n geval rekening mee moet houden en welke voorzieningen er getroffen moeten worden, waardoor andere partijen alvast aan het werk kunnen

Snelheid en kwaliteit door ‘bimmen’

Bij het Bol.com bouwproject in Waalwijk deed Van de Ven veel ervaring op met het ‘over elkaar heen leggen’ van BIM modellen. Deze digitale Bouwwerk Informatie Modellen worden door alle subcontractors gemaakt. Van de Ven zorgt ervoor dat ze met elkaar gematcht worden, waardoor snel duidelijk wordt, op welke punten zaken met elkaar gaan ‘clashen’. “Als de ene partij een leiding wil leggen op de plek waar een ander een kolom heeft voorzien, moet er iets aangepast worden. Door modellen op deze wijze met elkaar te vergelijken, voorkom je vertraging tijdens de bouw en onvoorziene aanpassingen. Dat komt de snelheid en kwaliteit van ieder bouwproject zeer ten goede.”

Doorbouwen

Van de Ven prijst zich gelukkig dat de bouw gespaard is gebleven in het hele ­coronagebeuren. “Afgezien van wat aanpassingen op de bouwlocaties, hebben wij al die tijd gewoon kunnen doorbouwen”, vertelt Frank. “We hebben geen planningsproblemen of vertragingen in toevoer van materialen gehad. Ik denk dat daar ook zeker meespeelt, dat wij samenwerken met goede, betrouwbare onderaannemers, waar we in de loop der jaren een hechte band mee hebben opgebouwd. Ook in slechtere tijden blijf je loyaal aan elkaar. En dat werpt zijn vruchten af: als zo’n bedrijf kampt met beperkte materialen en keuzes moet maken wie te beleveren, dan hebben wij ook daar weer een streepje voor. Zo hoefden wij onze klanten het afgelopen jaar niet teleur te stellen met vertragingen in oplevering. En dat is voor ons het allerbelangrijkste!”

Van de Ven

Media

Contact gegevens Van de Ven

Gegevens
Samenwerking
Media

Van de Ven

Contact gegevens Van de Ven

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven