Greenport Venlo: aantrekkelijk en duurzaam
De prima ligging van Venlo is een gegeven en is ook genoegzaam bekend. Op de transportas van Rotterdam naar het (Europese) achterland, met twee bargeterminals, twee railterminals en vier luchthavens op minder dan een uur rijden is Venlo met recht dé Europese logistieke hotspot. Maar alleen een goede ligging is niet voldoende als je het verschil wil maken, en dat weten ze in Venlo ook.
Grootste inland railterminal
Van Heugten: “We breiden de faciliteiten nu uit met een derde railterminal. Er komt ruimte voor acht treinen naast elkaar, met een lengte van 750 meter elk. Het wordt de grootste inland railterminal van Nederland. We streven naar twaalf treinen per dag. Daarmee halen we in potentie jaarlijks 120.000 tot 150.000 vrachtauto’s van de weg.”
De factor mens
“Ook de beschikbaarheid van personeel is een factor van betekenis in de logistiek”, zegt Van Heugten. “De factor mens speelt dan ook een belangrijke rol in onze visie.” De regio voorziet onder meer in een doorlopende logistieke leerlijn van mbo tot en met universiteit. “Dus als je een carrière in de logistiek wil en je wil doorleren, dan kan dat hier. Ook zijn er hier veel gespecialiseerde uitzendbureaus met wie we ook weer samenwerken bij het huisvesten van buitenlandse arbeidskrachten. Kortom, we maken hier samen veel mogelijk.”
Ingepast in het landschap
Er is veel kritiek op de verdozing in Nederland. Als je die grote dc’s dan toch een plek moet geven, dan is Venlo een geslaagd voorbeeld van hoe je dat mooi doet, vindt de directeur van het Ontwikkelbedrijf, namelijk met een goed ingericht terrein, goed ontsloten en goed ingepast in het landschap. “Wij gunnen de werknemer in de logistieke sector een mooie en unieke werkomgeving, met veel groen.” Er zijn op Greenport grote collectieve groenstroken en waterbassins aangelegd. De zwarte grond die vrijkomt bij het bouwrijp maken, voert Greenport niet af, maar wordt gebruikt voor grondwallen rondom een kavel. “Dat is beter voor de geluidswering en de landschappelijke inpassing. Geparkeerde auto’s en pallets blijven zo uit het zicht.” Greenport Venlo is goed bereikbaar. Onder andere via een fietspadennetwerk en ook het openbaar vervoer doet het terrein aan. De bedrijven regelen vaak zelf voor hun werknemers een haal- en brengservice voor de ‘last mile’.
Voorzieningen
Bedrijven onderkennen het belang van goede voorzieningen ook steeds meer, zegt Van Heugten. “Ze nemen kennis van onze visie en ze zien de aandacht die wij schenken aan de omgeving. Dat stimuleert bedrijven om zelf ook meer aandacht te schenken aan de welzijnsfactor, bijvoorbeeld met een fitnessruimte, aantrekkelijke coffee corners en buitenterrassen, of met gratis gezonde lunches in de kantine.”
Duurzaamheid
Door de stabiele zandgrond op Greenport is heien niet nodig. Dat geeft financiële ruimte voor duurzaamheidsinvesteringen. Bedrijven zijn daarom verplicht er voor te zorgen dat hun daken geschikt zijn voor zonnepanelen. “In het begin leidde dat nog tot wat weerstand, maar nu is het een vanzelfsprekendheid. Alle zonnedaken samen leveren eind 2020 bijna 80 MW groene stroom. Het windmolenpark voegt hier in 2022 nog eens circa 30 MW aan toe.”