‘Van vastgoed naar flexgoed’ Uitdagingen omzetten naar mogelijkheden

Supply chains krijgen steeds weer te maken met nieuwe verstoringen en uitdagingen. Dit vraagt om anders kijken naar en herontwerp van logistieke ketens. Dat zegt Astrid Buijssen, lid Topteam Logistiek en één van de kwartiermakers voor het nieuwe uitvoeringsprogramma 2021-2023 van de Topsector Logistiek. “Nederland is hierin bij uitstek een sterke speler,” onderstreept zij. “Samenwerking is de sleutel om deze uitdagingen om te zetten naar de mogelijkheden, die de sector en de industrie nodig hebben. Het is cruciaal voor onze economie, en daarmee voor ons dagelijks leven, om van vast naar flexibel te gaan op alle fronten.”

Het uitvoeringsprogramma 2021-2023 van de Topsector Logistiek bouwt voort op het huidige programma. “Bedrijven, onderzoekers en overheden hebben de afgelopen jaren al veel kennis en tools ontwikkeld en getoetst,” zegt Astrid Buijssen, die als kwartiermaker binnen het Topteam Logistiek specifiek is belast met de supply chains, ofwel logistieke ketens. “We willen nu opschalen door meer bedrijven met de ontwikkelde oplossingen aan de slag te laten gaan en bestaande kennis aan te vullen. In het uitvoeringsprogramma focussen we op drie toepassingsgebieden. Dit zijn, naast logistieke ketens, steden, en multimodale transportcorridors en knoppunten.

Logistieke ketens

“We trekken het toepassingsgebied logistieke ketens breder dan puur transport, van grondstof tot en met de eindgebruiker ,” vervolgt Buijssen. “Het samenspel tussen alle schakels in de keten is van belang om te kunnen omgaan met de veranderende wereld. Denk hierbij niet alleen aan de uitbraak van het coronavirus, maar ook aan de groeiende e-commerce, de noodzakelijke verduurzaming, laagwaterstanden en de Brexit. Blijvend focussen op vernieuwende oplossingen is noodzakelijk. Steeds wijzigende omstandigheden vragen om een andere benadering. We kunnen leren van de uitdagingen en gevolgen van de coronacrisis, zodat we met logistiek nog beter kunnen bijdragen aan andere sectoren, zoals de zorg, maakindustrie en voedingsmiddelensector.”

Buijssen wijst ter verduidelijking op de kwetsbaarheid van Nederland ten tijde van een pandemie. “Zo konden er in ons land recentelijk onvoldoende beschermingsmiddelen, zoals gezichtsmaskers, worden geleverd,” zegt zij. “Wij waren daarvoor afhankelijk van internationale distributiestromen. Inmiddels hebben marktpartijen, waaronder producenten, het roer omgegooid; zij spelen in op een veranderende vraag. Daarmee gaan zij flexibel om met verstoringen.”

Van ad hoc naar voorbereid

Verstoringen zoals een veranderende vraag worden het ‘nieuwe normaal’, volgens Buijssen. “Dit betekent dat bedrijven hun logistieke ketens flexibel moeten inrichten,” zegt zij. “We gaan van ad hoc naar voorbereid. Dat vraagt om inspanningen van alle ketenspelers. Zij moeten hun krachten bundelen en nadenken over hoe zij slimmer kunnen omgaan met onder andere het delen van informatie, capaciteit, resources, mensen, vervoer en opslag. Daar is ook een interessante uitdaging weggelegd voor de vastgoedbranche. We moeten naar een ander type vastgoed, ofwel van vastgoed naar flexgoed.”

Buijssen wijst erop dat door niet puur te focussen op transport en modaliteiten, maar meer op de verschillende soorten te vervoeren goederen, andere uitdagingen van supply chains zichtbaar worden. “Daarmee krijgen we kijk op mogelijkheden en de noodzaak om deze anders te ontwerpen,” weet zij.

“De snel toenemende volatiliteit in goederenstromen (snel wisselende vraag, kleinere dropsizes, breder assortiment) laat de grenzen van de bestaande besturingsprogramma’s zien. In combinatie met de toenemende schaarste aan personeel, infrastructuur en de tolerantie van externe kosten is het, samen met de vraag naar verduurzaming, voor alle spelers in logistieke ketens uitdagend om met deze aspecten om te gaan. Slimmere ketenregie in combinatie met steeds hogere eisen leunt op digitalisering van informatie, in veel meer toepassingen, met veel meer sensoren en in een veel groter detail dan tot nu toe gebruikelijk was. Datagedreven logistiek is een voorwaarde voor een succesvolle transitie naar een emissieloos en concurrerend logistiek systeem. Wettelijke kaders kunnen het delen van data vergemakkelijken of blokkeren. Ook op dit vlak leidt samenwerking tussen overheden, bedrijven en onderzoekers tot meer inzicht en werkbare oplossingen.”

Toppositie

Mondiaal is er een sterke groei in goederentransport. Internationale spelers beschouwen Nederland als één grote, stedelijke omgeving, waar trendsettende experimenten plaatsvinden met andere logistieke oplossingen. Zo zijn er de toepassingen van Picnic en e-commercepartijen, het gebruik van innovatieve voertuigen, zoals cargobikes en LEV’s, effecten van zonering (ZE-zones), en het gebruik van Intelligent Transport Systems (ITS) voor slimmere logistiek.
Buijssen: “Onze toppositie is niet vanzelfsprekend. We zullen toekomstbestendig en concurrerend moeten blijven, dus innovatief, winstgevend en vooraanstaand. Alleen dan is duurzame economische groei mogelijk. Dit is een veelomvattende uitdaging, die meer betekent dan een drastische reductie van de uitstoot van broeikasgassen. Het gaat om de ‘footprint’ van onze economische activiteiten in de breedste zin van het woord. Dat vraagt om herontwerp en nieuwe uitvoering van onze logistieke ketens, wat decennia aan inspanning vergt.”

Binnen de Topsector Logistiek wordt onderzoek praktisch toepasbaar gemaakt voor bedrijven. Voor de brede oplossing van nieuwe toepassingen werkt het programmabureau samen met brancheorganisaties. Dit vanwege hun mogelijkheden om innovatieve logistieke concepten toegankelijk te maken voor het brede MKB, en/of omdat zij weten wat hiervoor concreet nodig is. De Logistieke Alliantie, een bondgenootschap van bedrijfsleven, brancheorganisaties en infrastructuurbeheerders, is hierin een belangrijke partner.

Topteam Logistiek

Het Topteam Logistiek is het sturende orgaan binnen de Topsector Logistiek, dat onder meer doelstellingen opstelt en toeziet op het behalen daarvan binnen de gestelde perioden. In dit topteam zijn ondernemingen, kennisinstellingen en de overheid vertegenwoordigd, evenals de voorzitter van de Logistieke Alliantie. Deze alliantie vormt een toegangspoort tot de vele bedrijven, die moeten zijn uitgerust om de transities te kunnen verwezenlijken. Het Topteam Logistiek besluit over de ambitie, doelen, inhoudelijke scope, prioritaire thema’s, toepassingsgebieden en relevante doorsnijdende thema’s en verdeelt de beschikbare middelen daarover.

Topsector Logistiek

Met een jaarlijkse toegevoegde waarde van 65 miljard euro en 673.000 arbeidsplaatsen is de logistiek voor Nederland van groot economisch belang. Het gaat hier niet alleen om goederenvervoer of overslag, maar ook om logistieke en supply chain functies binnen verladende bedrijven. De Topsector Logistiek draagt ook bij aan acht andere topsectoren met het faciliteren van internationale handel en internationale supply chains.

Media

Contact gegevens Topsector Logistiek

info@topsectorlogistiek.nl
015 251 65 65
Gegevens
Samenwerking
Media

Topsector Logistiek

Met een jaarlijkse toegevoegde waarde van 65 miljard euro en 673.000 arbeidsplaatsen is de logistiek voor Nederland van groot economisch belang. Het gaat hier niet alleen om goederenvervoer of overslag, maar ook om logistieke en supply chain functies binnen verladende bedrijven. De Topsector Logistiek draagt ook bij aan acht andere topsectoren met het faciliteren van internationale handel en internationale supply chains.

Contact gegevens Topsector Logistiek

info@topsectorlogistiek.nl
015 251 65 65

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven