Om de kansen die er liggen te verzilveren moeten we samenwerken

Port of Moerdijk is de tweede containerhaven van Nederland en een belangrijk multimodaal knooppunt in Europa aangesloten via weg, spoor, pijpleiding en water. Verbonden met 12 landen en 31 bestemmingen, speelt ook binnen­vaart een cruciale rol in de Brabantse haven. De West-Brabant Corridor is inmiddels een bekend succesverhaal. En per dit jaar zijn er nieuwe verbindingen bijgekomen, zoals de Limburg Express, de verbinding tussen Moerdijk, Born en Venlo en een nieuwe binnenvaartverbinding tussen Moerdijk en Duisbrug. “Samenwerken is ­telkens de sleutel tot succes”, zegt Commercieel Manager Logistiek, Kyra Lemmens van het Havenbedrijf Moerdijk.

Het gaat goed met de haven van Moerdijk en samenwerken is één van de pijlers onder dat succes, legt Lemmens uit. Ze noemt de West-Brabant Corridor als lichtend voorbeeld. “De grote carriers krijgen voorrang bij de deepsea-terminals, waardoor binnenvaartschepen soms lang op hun beurt moeten wachten. Door containerlading te bundelen op één binnenvaartschip krijg je een fixed window bij de deepsea terminal en vermijd je wachttijden. Het zorgt voor een betrouwbaardere lijndienst, verlaagt de kosten en verhoogt de betrouwbaarheid van de bargeverbindingen.”

Kans

De West-Brabant Corridor is een samenwerkingsverband van vier inland terminals: Tilburg, Oosterhout, Moerdijk en Bergen-op-Zoom.Jaarlijks bundelen Barge Terminal Tilburg, Oosterhout Container Terminal en Combined Cargo Terminals in Moerdijk circa 400.000 TEU op het traject van en naar de Rotterdamse haven. Daarmee vormt de dienst een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse haven en de diverse (logistieke) bedrijven in de Brabantse regio. “Belangrijk bijkomend voordeel van het bundelen is dat het milieuwinst oplevert omdat er minder schepen nodig zijn, en er minder vervoer over de weg plaatsvindt.” Dat laatste is een actueel thema, legt ze uit. “Er staat veel onderhoud aan wegen, bruggen en tunnels op de planning. Dat gaat ongetwijfeld voor veel files zorgen. Daarom is het belangrijk dat we samen naar nieuwe verbindingen blijven zoeken om lading van de weg naar het water te krijgen.” Het helpt niet dat de wegtransporttarieven op dit moment relatief laag zijn, vindt Lemmens. “Maar het wegtransport kampt ook met bedreigingen, zoals vergrijzing onder de chauffeurs en de kilometerbeprijzing. Dat zorgt ervoor dat dit een kans is voor de binnenvaart. Om die te verzilveren moeten we wel samenwerken.”

Oproep

“Dat is ook mijn oproep aan de NVB-leden: zorg ervoor dat we elkaar beter leren kennen. Wat kunnen we samen doen, welke stromen kunnen we bundelen? In 2023 zijn we in Moerdijk gestart met overlegtafels. Je ziet dan tijdens de netwerkborrel de connecties ontstaan. Daar werd ook geopperd om een lijndienst op Duisburg te starten. Een nieuwe dienst opstarten, vraagt om durf en lef. Enkele ondernemers hebben het aangedurfd dat ondernemersrisico aan te gaan. Bij een nieuwe verbinding wil je zo snel mogelijk de frequentie verhogen. Meerdere afvaarten per week verminderen het risico voor verladers en zorgen voor meer volume. Vanuit het Havenbedrijf ondersteunen we dat soort initiatieven van harte.” Zo vaart de dienst van en naar Duisburg op dit moment drie keer per week.

Gesprekken met andere havens

“Zelf zoeken we in de MIRT Goederenvervoercorridors Zuid, Oost en Zuidoost de samenwerking op met andere havens. In die gesprekken hebben we het over de uitdagingen waarvoor we gezamenlijk staan en bespreken we mogelijke oplossingen. We praten ook over onderwerpen als digitalisering en hoe kunnen we het schippers eenvoudiger maken. Daarnaast zitten we in een subsidieproject voor het optimaliseren van de spoorverbinding in het havengebied, en wordt onderzocht hoe we diesellocs voor het shunten van de ‘last mile’ in de haven kunnen vervangen voor een hybride exemplaar en zo de haven verder kunnen verduurzamen. Ook worden er gesprekken gevoerd met andere havens, zowel in Nederland als daarbuiten, om nieuwe bestemmingen en verbindingen te onderzoeken. Waar kansen worden gezien, wordt dan meteen het havenbedrijfsleven betrokken. Zij zijn het die het tenslotte moeten gaan doen.”

Dat Moerdijk óók een zeehaven is, is niet bij iedereen bekend, weet Lemmens. “Maar met een diepgang van 8,9 meter zijn we een typische shortseahaven.” De haven is om meerdere redenen van belang voor de Nederlandse economie, legt ze uit. “Moerdijk is één van de vijf Nederlandse zeehavens van nationaal belang verenigd in de BOZ en een grote multimodale hub, met barge- en spoorverbindingen. Er zijn hier shortsea-verbindingen naar eenendertig bestemmingen in twaalf landen en ook meerdere railverbindingen. Transportbedrijf Schavemaker biedt zes keer per week een dienst aan tussen Moerdijk en Polen. Shortsea-rederij A2B-online Container B.V. is in januari een railverbinding tussen Moerdijk en de regio Milaan gestart. “Die gaat op dit moment drie keer per week en deze treinverbindingen sluiten weer aan op de shortsea-verbindingen die worden aangeboden via de haven van Moerdijk. Dat alles maakt dat Moerdijk een belangrijke draaischijf is in allerlei vervoersstromen voor Europa.

Port of Moerdijk

Port of Moerdijk ontstond eind jaren 60. De haven is uitgegroeid tot een industrieel cluster van internationale allure en is sinds jaar en dag een van de logistieke hotspots van Nederland. De relatief jonge haven is de enige zeehaven van Brabant en richt zich in zijn strategie op shortsea-verbindingen. Naast shortsea vormen buisleiding, spoor en binnenvaart belangrijke modaliteiten en is ook de goede bereikbaarheid over weg van belang om in de markt bekend te staan als een bereikbare, congestie-arme en flexibele haven. Het haven- en industrieterrein Moerdijk is opgedeeld in clusters als het Industrial Park, Ecopark en Seaport. Nieuwe bedrijven die zich willen vestigen moeten passen binnen deze clusters en voldoen aan duurzaamheidscriteria aangezien het havenbedrijf voorop wil lopen op gebied van circulaire economie. Zo voldoet ook het nieuwe Logistiek Park Moerdijk (LPM) aan hoge maatstaven en kent het gebied een BREAAM-Very Good certificering. Het LPM dat momenteel aan de andere zijde van de A17 in de oksel met de A16 gerealiseerd wordt, is met de haven verbonden via een interne baan, waar straks alleen vrachtverkeer toegang toe heeft om zo verder bij te dragen aan bereikbaarheid en milieudoelstellingen.

Media

Contact gegevens Port of Moerdijk

Gegevens
Samenwerking
Media

Port of Moerdijk

Port of Moerdijk ontstond eind jaren 60. De haven is uitgegroeid tot een industrieel cluster van internationale allure en is sinds jaar en dag een van de logistieke hotspots van Nederland. De relatief jonge haven is de enige zeehaven van Brabant en richt zich in zijn strategie op shortsea-verbindingen. Naast shortsea vormen buisleiding, spoor en binnenvaart belangrijke modaliteiten en is ook de goede bereikbaarheid over weg van belang om in de markt bekend te staan als een bereikbare, congestie-arme en flexibele haven. Het haven- en industrieterrein Moerdijk is opgedeeld in clusters als het Industrial Park, Ecopark en Seaport. Nieuwe bedrijven die zich willen vestigen moeten passen binnen deze clusters en voldoen aan duurzaamheidscriteria aangezien het havenbedrijf voorop wil lopen op gebied van circulaire economie. Zo voldoet ook het nieuwe Logistiek Park Moerdijk (LPM) aan hoge maatstaven en kent het gebied een BREAAM-Very Good certificering. Het LPM dat momenteel aan de andere zijde van de A17 in de oksel met de A16 gerealiseerd wordt, is met de haven verbonden via een interne baan, waar straks alleen vrachtverkeer toegang toe heeft om zo verder bij te dragen aan bereikbaarheid en milieudoelstellingen.

Contact gegevens Port of Moerdijk

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven