Van weg naar water: Heylen Warehouses ontwikkelt eigen inland terminal

Heylen Warehouses is al meer dan 20 jaar actief als langetermijninvesteerder in duurzaam en flexibel logistiek vastgoed. Onze missie is om toekomstbestendige bedrijfsgebouwen te ontwikkelen, beheren en verhuren op strategische locaties in de Benelux, Frankrijk en Spanje. Door een 360°-aanpak bestrijken wij de volledige vastgoedcyclus, wat ons in staat stelt om maatwerkoplossingen te bieden die inspelen op de evoluerende behoeften van onze klanten en de logistieke sector.

Heylen Warehouses: duurzame en innovatieve bedrijfsgebouwen

Onze ontwikkelingen sluiten aan bij de verschuiving naar multimodaal transport, waarbij de nadruk ligt op binnenvaart, duurzame energie en efficiënt ruimtegebruik. Twee van onze meest recente projecten, SHIPP 21 in Puttershoek en V-Port Logistic Campus 21 in Vlissingen, zijn voorbeelden van hoe wij bijdragen aan een duurzame toekomst voor de logistieke sector.

SHIPP 21 in Puttershoek: nieuwe eigen inland terminal en duurzame energie

In Zuid-Holland, tussen de Dordrechtse Kil en de haven van Rotterdam, realiseren wij SHIPP 21, een hoogwaardige industriële campus die (watergebonden) logistiek en (semi-)industriële ­activiteiten faciliteert. SHIPP 21 staat voor South Holland Inland Port Puttershoek. De campus omvat circa 230.000 m² aan bedrijfsruimte en wordt gefaseerd ontwikkeld om onderdak te bieden aan ­bedrijven uit diverse sectoren, waaronder e-commerce, maakindustrie, maritieme toelevering en koel- en vriesopslag.

Nick Oude Aarninkhof, Business Development Manager bij Heylen Warehouses: “Wij geloven in de meerwaarde en het belang van multimodaal transport. Daarom herontwikkelen wij de huidige insteekhaven op SHIPP21 tot een volwaardige inlandcontainer­terminal van circa 3 hectare (exclusief water).”

De nieuwe terminal beschikt over een kadelengte van 220 meter en is geschikt voor binnenvaartcontainermotorschepen met een maximale lengte van 135 meter en een breedte van 14,2 meter (AVV-klasse M11 en CEMT-klasse VIa), evenals koppelverbanden met een maximale lengte van 190 meter en een breedte van 11,45 meter (AVV-klasse C3l en CEMT-klasse Vb). Het containerterrein biedt de mogelijkheid om containers tot vier hoog te stapelen.
Deze terminal verbindt SHIPP21 met de havens van Rotterdam, Antwerpen en Moerdijk, evenals andere inland terminals in binnen- en buitenland. Voor de bedrijven op SHIPP21 en in de omliggende bedrijventerreinen kan deze inland terminal een cruciale rol spelen in de modal shift-strategie. Door watertransport te stimuleren, neemt de afhankelijkheid van wegtransport af, wat leidt tot een aanzienlijke vermindering van CO₂-uitstoot en verkeerscongestie.

Michael de Rouw, CEO van BTS Logistics en huurder van Depot 1 op SHIPP 21, benadrukt de voordelen van deze aanpak: “De mogelijkheid om binnenkort gebruik te maken van de insteekhaven is voor ons als huurder een grote meerwaarde. Waterwegtransport verhoogt de efficiëntie en biedt een duurzamere logistieke oplossing. Door de overstap naar binnenvaart kunnen we onze CO₂-uitstoot reduceren en de druk op het wegennet verlichten. Dit zorgt voor een stabielere en voorspelbaardere toeleveringsketen.”

SHIPP 21 draagt bij aan de verduurzaming en economische ontwikkeling van de regio. Daarnaast biedt de campus aanzienlijke voordelen voor toekomstige huurders. Door de multimodale ontsluiting met een eigen inland terminal en de focus op duurzame energieoplossingen kunnen bedrijven hun logistieke processen optimaliseren en hun ecologische voetafdruk verkleinen. Bovendien zorgt de strategische ligging nabij belangrijke havengebieden en achterlandverbindingen voor een snellere en efficiëntere distributie.

Duurzame Energie-innovaties: ZESpacks en Grid Stabilisatie

Naast onze vastgoedontwikkelingen investeren wij in samenwerking met Heylen Energy in innovatieve energieoplossingen. Een van de initiatieven die we aan het verkennen zijn, is het gebruik van ZESpacks. Zero Emission Services), een geavanceerde batterijtechnologie die niet alleen ingezet kan worden voor het elektrificeren van de scheepstransport, maar ook voor stabilisatie van het elektriciteitsnet.

De rol van ZESpacks binnen de energietransitie is veelzijdig. Ze dragen bij aan het balanceren van het elektriciteitsnet door fluctuaties in vraag en aanbod op te vangen, vooral nu hernieuwbare energiebronnen zoals zon en wind een steeds grotere rol spelen. Naast het leveren van walstroom en stroomvoorziening voor binnenvaartschepen bieden ze ook een flexibele energieoplossing voor tijdelijke toepassingen, zoals bouwplaatsen en evenementen. Door slimme netwerken en elektrische opslagoplossingen op onze campussen te integreren, wordt de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen verder verminderd, wat bijdraagt aan een CO₂-neutrale logistieke infrastructuur.

Dries Van Dyck, General Manager bij Heylen Energy, benadrukt het belang van deze innovatie: “Het gebruik van ZESpacks op SHIPP kan niet alleen bijdragen aan de verduurzaming van de scheepvaart, maar ook een sleutelrol spelen in het stabiliseren van het elektriciteitsnet en het aanbieden van flexibele energieoplossingen. Echter, kijken we hierbij nog tegen enkele uitdagingen aan. Maar we zetten grote stappen vooruit en zien veel potentieel in deze ontwikkeling.”
Dit initiatief sluit aan bij bredere ontwikkelingen in Nederland, zoals de uitbreiding van walstroomvoorzieningen en de intensievere samenwerking tussen logistieke hubs en de energiesector.

V-Port Logistic Campus 21 in Vlissingen: multimodaal knooppunt voor de toekomst

Naast SHIPP 21 ontwikkelen wij, in samenwerking met Borghese Logistics en North Sea Port, V-Port Logistic Campus 21 (V-Port) op een terrein van 284.000 m² in Vlissingen. Wij zien grote potentie in deze locatie en geloven dat V-Port alle eigenschappen heeft om uit te groeien tot een duurzaam multimodaal knooppunt. Dit is met name te danken aan de directe nabijheid van een zeehaven, meerdere inland (container)terminal-operators, treinaansluitingen en een uitstekende ontsluiting via snelwegen.

Daarnaast biedt het bestemmingsplan ruimte voor de grootschalige opslag van ADR-goederen en lithium-ion batterijen. Voor de opslag van deze gevaarlijke goederen hebben wij reeds een gedetailleerd plan uitgewerkt. In combinatie met het XXL-magazijn, dat een foot­print van 150.000 m² beslaat en op een kostenefficiënte manier kan worden gerealiseerd en aangeboden, vormt deze locatie een unieke kans voor bedrijven die op zoek zijn naar een strategisch gelegen hub. Het biedt hen de mogelijkheid om hun supply chain te optimaliseren en tegelijkertijd te verduurzamen.

De toenemende interesse vanuit (maritieme) gebruikers bevestigt onze visie en benadrukt het strategische belang van deze ontwikkeling. Door de gecombineerde expertise van Borghese Logistics en Heylen Warehouses ontstaat een sterke synergie, dat een aanzienlijk ontwikkelingspotentieel biedt met een focus op innovatie en duurzaamheid.

Volgens Bob Loohuis van Borghese Logistics is V-Port een van de meest veelbelovende logistieke projecten in Nederland: “De strategische ligging, multimodale mogelijkheden en de grootschaligheid van de locatie die ruime opslagmogelijkheden biedt, maken V-Port een aantrekkelijke locatie voor bedrijven die duurzame en efficiënte supply chain-oplossingen zoeken.”

Deze ontwikkeling sluit aan bij bredere initiatieven in Zeeland en Nederland, zoals de vergroening van de binnenvaart en de stimulering van modal shift, waardoor wegtransport verder wordt ontlast en watergebonden logistiek een prominentere rol krijgt in de Nederlandse en Europese supply chain.

Nederland als duurzaam logistiek knooppunt: De visie van Heylen Warehouses

Met projecten zoals SHIPP 21, V-Port en de mogelijke implementatie van ZESpacks draagt Heylen Warehouses actief bij aan de transformatie van de sector. Onze focus gaat verder dan vastgoedontwikkeling en richt zich op duurzaamheid, efficiëntie en de integratie van geavanceerde technologieën.

Onze 360°-aanpak stelt ons in staat om niet alleen hoogwaardige logistieke centra te bouwen, maar deze ook te beheren en te optimaliseren met innovatieve oplossingen. Wij blijven eigenaar van onze ontwikkelingen en zijn daarom intrinsiek gemotiveerd om te investeren in toekomstbestendige gebouwen.

Het investeren in energieoplossingen gebeurt met inhouse expertise via ons eigen bedrijf Heylen Energy, dat zich momenteel actief bezighoudt met de implementatie van batterijoplossingen. Daarnaast zijn wij eigenaar van alle zonnepanelen op onze daken, wat ons volledige controle geeft over onze duurzame energievoorziening.

Met een langetermijnvisie blijven wij investeren in de toekomst van de logistiek sector en energie, met als doel een duurzaam, efficiënt en innovatief netwerk te creëren waarin bedrijven kunnen floreren. Samen met onze partners en klanten zetten wij de volgende stap in de ontwikkeling van geïntegreerde logistieke hubs die klaar zijn voor de toekomst.

Heylen Warehouses

Heylen Warehouses is uw creatieve partner voor de ontwikkeling en verhuur van hoogwaardig logistiek- en semi industrieel vastgoed. Wij bieden flexibele en duurzame oplossingen voor logistieke huisvestingsvraagstukken door built-to-suit ontwikkelingen en de verhuur van bestaande panden.

Media

Contact gegevens Heylen Warehouses

info@heylenwarehouses.com
3214752365
Gegevens
Samenwerking
Media

Heylen Warehouses

Heylen Warehouses is uw creatieve partner voor de ontwikkeling en verhuur van hoogwaardig logistiek- en semi industrieel vastgoed. Wij bieden flexibele en duurzame oplossingen voor logistieke huisvestingsvraagstukken door built-to-suit ontwikkelingen en de verhuur van bestaande panden.

Contact gegevens Heylen Warehouses

info@heylenwarehouses.com
3214752365

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven