Van Berkel Logistics trotseert modal shift uitdagingen

Inspelen op het onvoorspelbare
Snel kunnen inspelen op veranderende en soms onvoorspelbare omstandigheden is een ‘must’ in de wereld van het multimodaal vervoer. Bij Van Berkel Logistics zijn ze daaraan gewend en goed voor toegerust. Ondersteund door ultramoderne, digitale technologie en een breed scala aan opslagmogelijkheden streven ze er altijd naar eventuele negatieve gevolgen voor de klant tot een minimum te beperken. “Importcontainers die de klant nog niet meteen kan ontvangen, slaan we hier tijdelijk op. Op afroep kunnen we die snel afleveren bij hun warehouse. Andersom, bij vertraging van zeeschepen, kunnen we exportcontainers hier vasthouden en pas verschepen naar de zeehavens als ze daar meteen overgeladen kunnen worden. Zo koppelen we de processen in de zeehaven los van de laad- en losplanning van onze klanten. En voorkomen we dat ze te maken krijgen met extra boetes of wachtgeld in de haven.”
Nieuwe cross dock service
Sinds januari van dit jaar biedt Van Berkel Logistics haar klanten een nieuwe service: het cross docken van producten. Een bestaand pand bij de terminal in Veghel werd ingericht als warehouse voor deze nieuwe cross dock operatie. “Hier kunnen we zowel FCL- als LCL-partijen uit een container lossen en per truck verder het Brabantse achterland of Europa in vervoeren. Ook exportgoederen kunnen hier omgeladen worden van truck naar container, om vervolgens naar de zeehavens te gaan.” Het is een mooie toevoeging aan het brede dienstenpakket dat Van Berkel Logistics in de afgelopen jaren heeft opgebouwd in de containerlogistiek, waaronder het droogblazen, reinigen, inspecteren, ontgassen, strippen en stuffen van (koel)containers.
Drempels voor modal shift
Bij Van Berkel Logistics staan ze te popelen om meer volume van weg naar water te krijgen. Maar dan moet je wel de vaart erin kunnen houden. Met lede ogen bekijkt Michel van Dijk de lijst van stremmingen die Rijkswaterstaat voor 2024 heeft aangekondigd. “Omdat er decennia lang geen goed structureel onderhoud aan sluizen heeft plaatsgevonden, komt er nu een waslijst aan ‘levensverlengend onderhoud’. Pas in een latere fase volgt dan een echte renovatie of vervanging. Moet je eens kijken wat dat aan tijd, geld en inspanning kost.”
Stremmingen
Van Dijk noemt als voorbeeld de sluis in Grave, die in 2024 wegens werkzaamheden een aantal weken dicht gaat. Voor Van Berkel Logistics heeft dit grote gevolgen. Met drie inland terminals (in Veghel, Oss en Cuijk) is het bedrijf altijd in staat om diverse goederenstromen zo goed mogelijk te bundelen en met optimaal beladen schepen van en naar de zeehavens te varen. “Als de sluis in Grave eruit ligt, kunnen wij niet meer direct van Oss naar Cuijk varen of andersom. Alleen met een grote omweg, dus met een langere leadtime en meer kosten tot gevolg.”
Omgaan met circulaire ladingstromen
Naast containerlogistiek en bulktransport houden ze zich bij Van Berkel Logistics ook bezig met transport- en overslag van reststromen en secundaire bouwmaterialen. Steeds vaker klinkt de verwachting dat de binnenvaart de komende jaren te maken gaat krijgen met een enorme toename aan ladingstromen vanuit de circulaire economie. Het is een onderwerp waar de gedreven vakman Michel van Dijk vraagtekens bij zet. “Het vervoer van circulaire producten vormt maar een beperkt deel van het totale bulkvervoer dat we nu in Nederland via de binnenvaart vervoeren. Voor vervoer over water heb je grootschalige stromen nodig, dus zul je ergens die circulaire producten moeten opslaan en verzamelen. Opslag kost geld. Hoe langer je het op een terminal of ergens anders laat liggen, hoe duurder het wordt.
Voordat we echt met circulaire productstromen aan de slag kunnen, moeten we eerst een aantal bottlenecks oplossen. Zoals in de afvalstoffenwetgeving, die eerder contraproductief werkt en vaak om een heel andere inrichting van je opslag vraagt. Ook zullen we voor deze productstroom een omslag moeten gaan maken van tonnage naar volume. Dus moeten we gaan bekijken hoe we de vaarwegen beter kunnen benutten voor een ander soort schepen met minder diepgang, maar met meer hoogte, breedte of lengte om het grote volume kwijt te kunnen. We hebben nog een hoop bakens te verzetten om met deze stromen echt van de wal te komen.”
Volop in actiestand
Van Berkel Logistics zit volop in de actiestand om de uitdagingen van de komende jaren beet te pakken. “Dat doen we zodanig dat we maximaal in kunnen zetten op vervoer over water en verduurzaming van de keten”, aldus Van Dijk. “We spelen in op vragen van de markt door dingen anders aan te pakken, omdat het innovatiever of efficiënter kan. Zo werken we hard aan de digitalisering van processen waarmee we de verduurzaming van multimodaal transport schaalbaar en kostenefficiënt aan onze klanten kunnen aanbieden. Samen met klanten en leveranciers zijn we op weg naar 100% CO₂-neutraal transport.”