Investeren in een aantrekkelijk binnenvaart voor handels- en productiebedrijven

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind 2020 nog eens 100 miljoen euro extra uitgetrokken voor het verbeteren van vaarwegen. Dit bedrag komt bovenop de eerdere 265 miljoen euro voor sluizen en bruggen, en de 500 miljoen euro die ook is gereserveerd voor het verbeteren van de staat van onderhoud van infrastructuur.
evofenedex logo

Ondernemersvereniging evofenedex, de belangenbehartiger van 15.000 handels- en productiebedrijven, ziet de noodzaak van deze extra investering. De investeringen zijn hard nodig om binnenvaart nu, maar ook in de toekomst, aantrekkelijk te houden voor handels- en productiebedrijven.

Bedrijven ondervinden de laatste tijd immers steeds vaker hinder door gebrekkige waterinfrastructuur. De 100 miljoen euro is bedoeld om de bodemknelpunten op grotere rivieren zoals de Waal op de lossen. evofenedex heeft deze knelpunten samen met BLN-Schuttevaer, CBRB en de Waterbouwers meerdere malen onder de aandacht gebracht. De extra investering zal bijdragen aan de robuustheid van de vaarwegen en daarmee aan de aantrekkelijkheid van binnenvaart om goederen te vervoeren.

De extra investeringen in infrastructuur zijn hard nodig. Als er een maatschappelijke wens bestaat meer over het water te vervoeren, moet de basis van onze waterinfrastructuur op orde zijn, aldus de ondernemersvereniging. Daarnaast lopen een aantal trajecten om handels- en productiebedrijven te ondersteunen bij het efficiënter en duurzamer inrichten van hun logistiek. De mogelijkheden die binnenvaart biedt, worden hier expliciet in meegenomen. Zo hebben bedrijven, door een samenwerking met het ministerie, nu via evofenedex de mogelijkheid kosteloos te inventariseren of een overstap naar binnenvaart, spoor en/of shortsea mogelijk is.

Verreweg de meeste bedrijven maken gebruik van wegvervoer om hun goederen te vervoeren. Door minder gebruik te maken van de weg en meer van spoor, binnenvaart en shortsea is dit een oplossing om congestie op de weg te verminderen, CO2-uitstoot terug te dringen en logistieke operaties van bedrijven te optimaliseren. Er zijn uitstekende transportalternatieven beschikbaar, die bedrijven vaak goedkoper en direct duurzamer laten vervoeren. Zo stoot vervoer per schip 2 tot 3 keer minder CO2 uit dan vervoer over de weg.
Van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft evofenedex de opdracht gekregen op zoek te gaan naar vijftig bedrijven die een overstap overwegen en deze daarin te begeleiden. In vaktermen wordt dit een Modal Shift genoemd. De bedrijven kunnen gebruikmaken van een gratis quickscan. Dit is een video- of persoonlijk gesprek tussen een adviseur en een bedrijf van circa 45 minuten. Hierbij bespreken de logistiek adviseurs de vervoersstromen van het bedrijf om te beoordelen of een overstap zin heeft. Tijdens het gesprek kijken we naar de kosten, de effecten op de uitstoot en zeer belangrijk: de gevolgen voor de logistieke operatie. Op deze manier krijgt het bedrijf concreet inzicht in de eventuele voordelen en kan het bedrijf overwegen een pilotproject met gratis begeleiding te starten.

naast het nieuwe bedrijventerrein Haven Acht

In Waalwijk kijken de gemeente, ontwikkelaars en logistieke bedrijven reikhalzend uit naar de aanleg van de nieuwe insteekhaven. De aanleg is weliswaar vertraagd vanwege het stikstofprofprobleem, maar naar verwachting kan medio 2021 worden begonnen met de aanleg.

De nieuwe terminal van 4 ha met twee kranen op de 450 meter lange kade en een naastgelegen watergebonden bedrijfskavel van 8 ha, moet de positie van Waalwijk aan de Maas medio 2022 versterken als logistieke hotspot.

De logistieke ontwikkelingen in de regio Tilburg-Waalwijk voltrekken zich in hoog tempo. De regio werkt er hard aan om ook de andere infrastructurele uitdagingen aan te pakken zodat in de komende jaren de bereikbaarheid verder kan worden geoptimaliseerd.
Op het bedrijventerrein Haven 8 van Waalwijk is nog uitbreidingsruimteruimte beschikbaar maar daarbij geldt wel dat gebruik gemaakt moet worden gemaakt van het water als vervoersmodaliteit.

www.waalwijk.nl

Evofenedex

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Evofenedex

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven