Op naar toekomstbestendige binnenhavens in een duurzame en digitale economie

Het jaar 2020 was de start van de uitvoering van de Strategische Agenda met de focus op vijf thema’s van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Samen met de leden van de NVB is in 2019 deze agenda opgesteld voor de komende vijf jaar om te werken aan toekomstbestendige binnenhavens in een duurzame en digitale economie. Op basis van de prioriteiten van de leden en de maatschappelijke ontwikkelingen heeft de NVB zich gefocust op een verstandige en uitvoerbare start van de thema’s ‘Digitalisering’ en ‘Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid’
NVB Logo

“Ondanks dat wij de leden weinig fysiek konden ontmoeten in dit coronajaar zijn wij samen met de leden en relevante partners aan de slag gegaan met de thema’s ‘Digitalisering’ en ‘Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid’. Het was een zeer actief en vruchtbaar jaar met digitale ontmoetingen en verschillende interessante webinars, waar de leden in groten getale een bijdrage aan hebben geleverd. Door deze samenwerkingen zijn de eerste resultaten al zichtbaar en gaan wij dit door ontwikkelen en verder uitrollen in 2021”, aldus Eric Janse de Jonge, voorzitter van de NVB.

Digitalisering
“Om als binnenhavens deel uit te kunnen maken van een slimme vervoers- en data-infrastructuur, nu en in de toekomst, moeten flinke stappen worden gezet. De NVB ziet de noodzaak van uniformering en standaardisering en het belang van samenhang tussen diverse digitaliseringstrajecten. Digitalisering zal het netwerk van havens versterken en de sector als geheel naar een hoger plan brengen. In 2020 is het startschot gegeven voor de eerste fase van het werkprogramma ‘Digitalisering en Binnenhavens’, in coproductie met Topsector Logistiek. Het doel van het werkprogramma is opgedane kennis en ervaring met digitalisering productief te maken voor alle havens.

Onder leiding van een kwartiermaker heeft een werkgroep zich gebogen over verschillende aspecten van digitaliseringsvraagstukken in binnenhavens. Om de nodige focus te krijgen, heeft de werkgroep zich gericht op het vraagstuk van ‘automatisering inning havengelden’. Het resultaat van het project is niet alleen een schets van de uitdagingen waar de verenigde binnenhavens in de transitie naar een digitale economie voor staan. Ook biedt het richtlijnen en handvatten die de NVB-leden kunnen gebruiken bij digitaliseringsvraagstukken in binnenhavens. Op deze wijze worden binnenhavens voorzien van de instrumenten om een gezamenlijke visie op digitalisering te ontwikkelen. In 2021 is de tweede fase van dit thema van start gegaan met als doel dat iedere haven aan de slag kan gaan met digitalisering.

Duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid

“Op het thema duurzaam en toekomstbestendig havenbeleid speelt de NVB een voortrekkersrol in de professionalisering van duurzaam havenbeheer”, zegt Eric Janse de Jonge. “Samen met geassocieerde partners Movares en DGMR heeft de NVB belangrijke stappen gezet bij de uitvoering van dit thema. Er is een handreiking en er zijn instrumenten ontwikkeld, waarmee de duurzaamheid en toekomstbestendigheid van binnenhavens inzichtelijk kan worden gemaakt.” In de handreiking wordt een eenduidige set aan duurzaamheids­doelstellingen geformuleerd. Deze kunnen voor havenbeheerders als basis dienen om hun (duurzaam) havenbeleid vorm te geven. De binnenhavens van Wanssum en Roermond maken onderdeel uit van de werkgroep en toetsen deze handreiking en instrumenten in de praktijk. De praktijkervaringen van deze binnenhavens worden verwerkt in de definitieve handreiking en instrumenten dat aan de NVB leden beschikbaar zal worden gesteld.

Ook de implementatie van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens valt onder dit thema. “Als medeondertekenaar van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens draagt de NVB actief bij aan de implementatie ervan. De NVB zet zich in voor stimulering en facilitering van duurzaam transport, met name voor een schone binnenvaart”, zegt Eric Janse de Jonge. “Dit kan door middel van meer uniformiteit van haventarieven, maar binnenhavens kunnen ook zorgen voor walstroomvoorzieningen en voorzien in de infrastructuur van alternatieve duurzame brandstoffen.”

Nieuwe koers met een nieuwe look

Een actieve communicatie is van belang voor een herkenbare zichtbaarheid van de nieuwe koers van de NVB als netwerkorganisatie en het platform van toekomstgerichte Nederlandse binnenhavens.
De leden worden veelvuldig door middel van nieuwsbrieven en webinars op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen over de uitvoering van de ­strategische agenda. De nieuwe koers heeft ook tot een nieuwe look voor de NVB geleid. Een nieuwe huisstijl is gelanceerd met een nieuw, fris en modern logo en bijpassende iconen voor de vijf thema’s. Het logo en de bijpassende iconen voor de vijf thema’s zijn voor de NVB-leden beschikbaar voor gebruik.

Op naar toekomstbestendige binnenhavens

Na het eerste uitvoeringsjaar van de strategische agenda voor de periode 2020 - 2025 ligt de NVB op koers. Ook in het startjaar is veelvuldig aandacht besteed aan samenwerking, visie en lobby, kennisdeling en communicatie. Dit zal de NVB continueren in 2021, gericht op een grotere slagkracht en meer invloed, en daarmee een positieve bijdrage te leveren op de voor de binnenhavens belangrijke thema’s: Digitalisering, Duurzaam en Toekomstbestendig Havenbeleid, Energietransitie en Circulaire Economie, Samenwerking en Exploi­tatie en Bereikbaarheid. Stuk voor stuk belangrijke bouwstenen voor toekomstgerichte binnenhavens.

“Parallel aan de vijf thema’s uit de strategische agenda zijn wij aan de slag gegaan met de andere thema’s die van belang zijn voor de toekomst van de binnenhavens, efficiënte achterlandverbindingen, een aantrekkelijk modal shift beleid, goed onderhouden en robuuste infrastructuur, bereikbare en een duurzame binnenhavens”, zegt Eric Janse de Jonge. “Met relevante partners, nationaal en internationaal, wordt samengewerkt voor doorlopende en ongestoorde verbindingen in het logistieke netwerk van zeehavens, binnenhavens en achterlandverbindingen over weg, water en spoor. Zo is de NVB betrokken bij de uitvoering van de Havennota 2020 - 2030 van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Een niet onbelangrijk resultaat van de inzet en lobby van de NVB is dat de binnenhavens voor de eerste keer onderdeel zijn van de Havennota”.

Op naar toekomstbestendige binnenhavens in een duurzame en digitale economie!

Nederlandse Vereniging van Binnenhavens

Media

Contact gegevens Nederlandse Vereniging van Binnenhavens

havens.binnenvaart.nl

Contact persoon

Eric Janse de Jonge
nvb@binnenvaart
010 – 7989840
Gegevens
Samenwerking
Media

Nederlandse Vereniging van Binnenhavens

Contact gegevens Nederlandse Vereniging van Binnenhavens

havens.binnenvaart.nl

Contact persoon

Eric Janse de Jonge
nvb@binnenvaart
010 – 7989840

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven