‘Out-of-the-box’ denken van Panattoni levert ongekend mooie resultaten op

Panattoni Nederland heeft in de afgelopen twee jaar een ­significante portfolio opgebouwd in bedrijfsvastgoed verspreid over geheel Nederland. Vandaag spreken we met Niels Lindenbergh, recent toegetreden als business development manager voor Panattoni Nederland.

Kennismaking:

Panattoni is een Amerikaans familiebedrijf opgericht in 1986 door de heer Carl Panattoni en heeft wereldwijd al 48 miljoen m2 ontwikkeld, waarvan 5,4 miljoen m2 in Europa. De organisatie is actief in Oost Europa, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Groot Brittannië en Nederland.
Het Nederlandse Panattoni team bestaat uit 12 personen, met allemaal hun eigen expertise op gebied van techniek, logistiek, juridisch of financieel. Met allemaal dezelfde drive om het beste product te realiseren voor onze klanten. Deze drive heeft geresulteerd in 240.000 m² aan nieuwe ontwikkelingen in Nederland in een tijdsspanne van 2 jaar.”

Deze groei is mede mogelijk geweest door naast de focus op Greenfield locaties ook de nadruk te leggen op Brownfield locaties. Dit zijn verouderde bedrijfsgebouwen op A locaties die nu buiten gebruik gesteld zijn of niet meer voldoen aan de eisen van de huidige markt. “Niels noemt als voorbeeld de herontwikkeling van een oud fabrieksterrein in Heerlen; dit stond leeg en wordt nu her- ontwikkeld naar twee moderne logistieke faciliteiten van in totaal > 68.000 m2.

 

Waarom ontwikkelen met Panattoni

Waarom zouden partijen moeten kiezen om te ontwikkelen met Panattoni in plaats van zelf, zeker in de foodsector waar veel eisen worden gesteld aan het gebouw aangaande conditionering en voedselveiligheid?

“De reden om zelf te ontwikkelen of dit gezamenlijk te doen met Panattoni ligt volledig aan de klantvraag, immers elke klant heeft unieke karakteristieken. Maar de belangrijkste overweging voor een ondernemer zou moeten zijn, waar ga ik de komende 1,5 tot 2 jaar mijn tijd en geld insteken, nieuwbouw of ontwikkeling van het bedrijf? Afhankelijk van de keuze kunnen wij hierna meedenken aan een ontwikkel­structuur die past bij de klant. Hierbij kan o.a. gedacht worden aan een Built to Suit gekoppeld aan een huurcontract of koopovereenkomst na oplevering.

BTS Nestlé

De BTS-faciliteit voor CPP is een voorbeeld van een hoogbouwmagazijn dat is afgestemd op de behoeften van de voedingsindustrie.

De BTS was verdeeld in twee hoofdsecties. Het magazijn beslaat 29.410 m², terwijl de personeels- en kantoorruimtes in totaal ca. 900 m² in beslag nemen. Het magazijngedeelte is ingericht met geautomatiseerde distributiesystemen die het opslagproces vergemakkelijken.

Duurzaamheid op één

Duurzaamheid speelt bij Panattoni een grote rol in de ontwikkeling van vastgoed. Zo ontwikkelen we al ons vastgoed conform BREEAM very good en is de doelstelling om voor 2025 alle nieuwe ontwikkelingen BREEAM excellent en CO2 neutraal op te leveren. Om deze doelstellingen te behalen investeren we nu al in o.a. zonne­panelen, warmte­‚ pompen en LED verlichting en zoeken we de samenwerking met diverse partijen. Bij een duurzaam gebouw denken we ook graag mee aan de implementatie van een toekomstig bestendige werkomgeving, waar medewerkers zich comfortabel voelen en welke voorzien is van voldoende natuurlijk licht en groen, die goed bereikbaar is per OV of via “elektrische” fiets of auto welke natuurlijk ook opgeladen kan worden op het terrein.

BTS Kellogg II

De initiële investering van 9.258m2 voor Kellog werd direct naast de bestaande fabriek gebouwd en werd in 2016 uitgebreid met nog eens 27.000m2. Het eerste gebouw is ontworpen voor productie en opslag, terwijl het andere dienst doet als magazijn.
De investering voor Kellogg is ontwikkeld in Centraal Polen in de economische subzone Kutno, die deel uitmaakt van de speciale economische zone van Łód´z.

Panottoni

Gegevens
Samenwerking
Media

Panottoni

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven