Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Terminal Oss ontwikkelt zich als trimodale draaischijf

Trimodale hub OOC Terminals in Oss verbindt vaarklasse Vb (CEMT) met het spoor en dat is voor deze regio een unieke combinatie, zegt directeur Eric Nooijen. “De belangstelling voor het spoor als modaliteit voor continentaal transport van en naar deze regio groeit sterk. Bovendien is de regio in ontwikkeling als logistieke hotspot voor vestiging van warehousing en distributie. Daarnaast behandelen we ook steeds meer lading uit Antwerpen, Amsterdam en Rotterdam via Oss , voor doortransport naar het Europese achterland en omgekeerd.

OOC terminal exploiteert twee afzonderlijke locaties: een bulkterminal en een containerterminal. De bulkterminal is al een trimodale locatie van drie ha en richt zich op de op- en overslag en het vervoer van voornamelijk agri-feed, chemie en minerale- & bouwstoffen in droge en natte bulkvorm. De containerterminal is 3,5 ha groot en biedt naast op- en overslag van containers en trailers ook diensten voor afhandeling van break- en neo-bulk ladingen.

Nieuwe spoordiensten ontwikkelen

Oss ligt in de zogenoemde Agrifood Capital regio met veel (agrifood-) producenten en distributeurs. “Juist vanwege de combinatie productie en distributie is het interessant om ook goede verbindingen met andere sterke Europese regio’s te ontwikkelen.” Door de ontwikkeling van een spoor terminal op de containerterminal wil Nooijen beter inzetten op de afhandeling van containers en wissellaadbakken en break- en neobulk verkeer. OOC Terminals organiseert daarbij het transport van en naar de zeehavens, het voor- of natransport in de regio en/of het spoorvervoer in Europa. Dat gebeurt samen met partners. Een bewuste keuze volgens Nooijen. “Wij zijn goed in op- en overslag, anderen zijn specialist in een bepaald type vervoer, wij willen die kwaliteiten combineren. Bovendien hebben onze klanten uiteenlopende en soms wisselende wensen. Wij werken daarom met verschillende gespecialiseerde partners die sterk zijn in hun corebusiness.

OOC biedt warehouse ruimte aan op haar terminal

Komend jaar voegt OOC Terminals nog een USP toe aan zijn terminals. Het bedrijf zit in de laatste ontwikkelfase van een dc van 16.000 vierkante meter. Het dc moet direct binnen de containerterminal komen en is bestemd voor klant(en) die veel beweging over water of spoor hebben. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk generiek te bouwen met ruimte voor klantspecifieke wensen, zegt Nooijen. “Zelf willen we dat het pand geschikt is voor productie en voor op- en overslag. Denk bijvoorbeeld aan het palletiseren van bulkgoederen, het be- of verwerken en/of herverpakken van goederen”. Er is veel mogelijk, het belangrijkste is echter de locatie. De voordelen van deze locatie zijn groot: De warehousecapaciteit is naadloos verbonden met de terminal stack, er is géén voor- natransport tussen terminal en warehouse, en het warehouse ligt in de AEO omgeving van de terminal. Voordelen lopen al gauw op tot enkele euro’s per ton.

Containerterminal T1

3,6 ha terrein, 400 meter kade, 2.000 m2 warehouse.
Vaarklasse Vb (koppelverband) en 3,75 meter diepgang.
in ontwikkeling: 5 ha terrein, 150m kade & 700 meter ­spooraansluiting

Warehouse in ontwikkeling direct aan kade en ­goederenspoor:
12.285 m2 met 12,2 meter vrije hoogte
3.920 m2 met 20 meter vrije hoogte.
(Meer specs op aanvraag beschikbaar.)

Bulkterminal T2
3 ha terrein, vloeistofdicht. 300 meter spoor, 200 meter kade.

Klantspecifieke ontwikkelingen zitten in ons DNA

Op de terminal heeft OOC al meer klanten gehuisvest die samen met OOC terminals investeren in klantspecifieke op- en overslag systemen en of aanvullende productie-activiteiten. Zo wordt al jaren stookolie overgeslagen tussen trein en schip en wordt schroot ingezameld en gestuft op haar terminal. Op de bulkterminal is OOC Terminals samen met een klant bezig met het realiseren van een organische meststoffenfabriek voor de export van 80.000 ton organische mest perjaar. Ook het ontwikkelen van een biomassa vergassing installatie voor duurzame gas- en warmteproductie zit in de vergunningsfase. “Samen met de klant maken we de businesscase rond en tegelijkertijd verlagen we onze CO2-footprint dusdanig dat we schoner worden dan CO2-neutuaal. We zijn in de gelegenheid om heel specifiek met klanten naar een oplossing te zoeken op onze locatie, waarbij we ook financieel samenwerken. Een klant kan een productie-installatie op ons terrein inrichten op basis van een langjarige samenwerking. Dat is voor iedereen heel effectief. Ja, dat kan eventueel straks in het nieuwe dc ook.

Meer informatie:

Logo-OOC-Terminals