Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Rotterdam meest aantrekkelijke haven in Europa voor logistieke investeerders

Volgens de Savills European Port Logistics Opportunity Index (EPLOI) is Rotterdam de meest aantrekkelijke haven in Europa voor beleggers in logistiek vastgoed. Barcelona, Valencia, Antwerpen en Hamburg maken de top 5 compleet.

Doordat Rotterdam één van de belangrijkste toegangspoorten van goederen naar Europa is, is de vraag naar hoogwaardige logistieke ruimte in dit gebied ongekend hoog. Een tekort aan nieuwbouwgrond en de aangescherpte regels omtrent het verlenen van bouwvergunningen zullen resulteren in verdere huurgroei en dalende leegstand in de logistieke vastgoedmarkt. De gunstige verbinding met de rest van Europa via de goederenspoorwegen en waterwegen werken tevens in het voordeel van Rotterdam als strategische logistieke locatie.

Douglas van Oers, Co-Head Logistics & Industrial bij Savills in Nederland, licht toe: “Dit rapport toont wederom aan hoe belangrijk de Rotterdamse haven is als gateway voor de rest van Europa. Kijkende naar de enorme groeipotentie van e-commerce en het toetreden van grote spelers zoals Amazon tot zowel de Nederlandse als andere Europese markten, zal het belang van de Rotterdamse mainport alleen maar verder toenemen. Deze trend is inmiddels ook al zichtbaar in de huurgroei die momenteel in Rotterdam plaatsvindt (3% j-o-j).”

Door de toegenomen internationale handel is de havencapaciteit van Barcelona in de afgelopen vijf jaar met 70% toegenomen en is de stad hiermee het snelst gegroeid van de top vijf. Als gevolg hiervan komt de hoofdstad van Catalonië op de tweede plaats in de Savills EPLOI met een score van 94,33. Met een score van 89,93 staat Valencia op de derde plaats. In de afgelopen drie jaar zijn de logistieke huurprijzen in deze stad met 13% gestegen en bedraagt de tophuur momenteel € 54 per m². De relatief lage minimumlonen in Spanje en de hoge beschikbaarheid van werknemers op de arbeidsmarkt bieden bedrijven in de logistieke sector gunstige omstandigheden om uit te breiden.

Logistieke corridors wekken interesse van investeerders

Logistiek vastgoed in de logistieke corridors, die de belangrijke locaties met elkaar verbinden, zullen met name de interesse wekken van investeerders. In het onderzoek van Savills zijn de vier belangrijkste corridors geïdentificeerd; Scandinavië, Spanje en Portugal, West-, Centraal- en Oost Europa en de Baltische Staten. Een goed voorbeeld van de recente groei is te vinden in Hamburg. Deze mainport heeft in 2018 een record van 46,8 miljoen aan vracht per spoor verwerkt, een stijging van 2,7% in vergelijking met het voorgaande jaar.
Mike Barnes, Associate European Commercial Research bij Savills, vult aan: “Door de groei van de containervracht in de Europese havens en de bestaande en toekomstige ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur en demografie te analyseren, is het mogelijk om te voorspellen waar de nieuwe handelscorridors en de logistieke vraag in de aankomende tien jaar zal gaan ontstaan. Een grote verandering in dit opzicht is het China’s Belt & Road Initiative (BRI), dat als doel heeft de handelsbetrekkingen met Europa te verbeteren. China heeft al voet aan de grond gekregen in de drie grootste havens van Europa, en bezit 35% van de Euromax in Rotterdam, 20% van de haven van Antwerpen en gaat in Hamburg een nieuwe terminal bouwen.”