Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Nieuw elan in bereikbaar en betaalbaar Zwolle

Zwolle staat aan de vooravond van een grootscheepse upgrade van een deel van de stad, aan de zuidzijde en in de nabije omgeving van het station. In het honderd hectare grote gebied Spoorzone-Hanzeland is volop ruimte voor (her)ontwikkeling. Door het mengen van de activiteiten als werken, wonen en studeren ontstaat er een levendige en dynamische plek in de stad.

In het kader van de gebiedsontwikkeling stelden de gemeente, provincie, NS en ProRail eerst een ontwikkelperspectief voor het stationsgebied op, nu besluit de gemeenteraad over de strategische agenda voor Spoorzone-Hanzeland. Wethouder Ed Anker: “Dit gebied heeft geweldige potentie. In de strategische agenda beschrijven we wat deze plek in de nabije toekomst kan betekenen voor de stad en de regio. Het is een visie- en inspiratiedocument: voor ons en onze strategische partners.”

Stedelijke dynamiek

Spoorzone-Hanzeland wordt een levendige zone; om te wonen, te werken en te leren. Om te verblijven, te ontspannen en om te ontmoeten. Een gebied voor mensen en bedrijven die behoefte hebben aan stedelijke dynamiek met alle voorzieningen binnen handbereik. Een eetcafé op de hoek, een koffiebar als werkplek, een gedeelde daktuin of binnenhof en een deelauto in de buurt.

Onder het Stationsplein bouwt Boskalis Nederland als aanvulling op de twee bestaande ondergrondse fietsenstallingen een extra ondergrondse fietsenstalling voor 5.475 fietsen. Zo verandert het gebied van een zakenbuurt ‘bij het station’ in een gemengd en aantrekkelijk stedelijk woon-werkgebied. Er komen nieuwe verbindingen over het spoor die Spoorzone-Hanzeland verbindt met de oude stad. De komende jaren krjjgt ook het station zijn definitieve vorm volgens de prachtige sacrale beelden uit het ontwikkelperspectief. Het oude stationsgebouw krijgt ook een andere functie. Misschien moet je het centraal gelegen station zien als een teletijdmachine, mijmert Anker. “Aan de ene kant heb je het oude, historische 19e eeuwse stadscentrum en aan de andere kant het nieuwe 21e eeuwse centrum met zijn mix van wonen, werken, leren en maken.

Spoorzone Zwolle ligt in het hart van de regio Zwolle. De Regio Zwolle, met ruim 677.000 inwoners en ruim 318.500 arbeidsplaatsen, behoort al jaren tot de top vijf van de economisch best presterende regio’s van Nederland. Dicht bij de historische binnenstad van Zwolle en rondom het station, het tweede spoorknooppunt van Nederland. Het gebied is goed bereikbaar per auto, trein, fiets en bus. Een strategisch gelegen plek voor uiteenlopende functies: van cultuur tot onderwijs, van wonen tot kantoren, van zorg tot creatieve broedplaatsen. Gemeente Zwolle, provincie Overijssel, NS en ProRail investeren veel tijd en geld in de Spoorzone.

Innovatie bevorderen

Het gebied verandert in dé toplocatie voor i-commerce. De i staat ook voor: informatie, interactie en innovatie. Nieuwe en bestaande bedrijven in handel, distributie, technologie en design vinden ten zuiden van het Zwolse station ruimte om zaken te doen en om nieuwe diensten of producten te ontwikkelen. Voor ondernemers die werken aan innovaties is het gebied extra aantrekkelijk vanwege de mogelijkheid om laagdrempelig samen te werken met het aanwezige onderwijs en de overheid. Economische innovatie vaart namelijk wel bij de gratie van (toevallige) ontmoetingen en interactie. Tussen grote, gevestigde bedrijven en kleine starters, tussen creatievelingen en ondernemers. Dat samenwerken gebeurt overigens al. Diverse bedrijven en onderwijsinstellingen hebben elkaar al gevonden op thema’s als robotica en smart industry.

Station Zwolle is snelle groeier

Station Zwolle ‘verknoopt’ acht spoorlijnen en is daarmee – na Utrecht Centraal – het tweede station van Nederland. Het aantal treinreizigers op een gemiddelde werkdag zit nu
al op 60.000, evenveel als de ­stations in Amersfoort, Amsterdam-Zuid, Arnhem, Haarlem en Nijmegen. Met een jaarlijkse reizigerstoename van 8 procent is Zwolle een snelle ­groeier onder de stations in Nederland.

(Inter)nationaal

In Spoorzone-Hanzeland realiseert Zwolle zijn (inter)nationale ambities. De Randstad is voor velen te druk, te vol en te duur. Voor hen is Zwolle een prima alternatief. De stad is uitstekend bereikbaar over weg en spoor en de huizenprijzen zijn er een stuk lager. Daarmee is Zwolle een natuurlijk ‘overloopgebied’ voor de Amsterdamse regio. Zwolle is als tweede spoorkooppunt van het land sowieso al een goed bereikbare plaats. Alle belangrijke bestemmingen zijn in minder dan een uur te bereiken. Bovendien ligt het aan de A28 en de A50. Een prima plek dus voor afgestudeerd talent en voor nieuwe groepen bewoners die willen wonen in een aantrekkelijk stedelijk woon-werkgebied op een centrale plek in Nederland. “Spoorzone-Hanzeland heeft de potentie om nieuwe doelgroepen aan te trekken”, zegt Anker. Het is dan ook de bedoeling dat hier minstens duizend extra woningen komen. In de nieuwe stadswijk komen ook de nodige voorzieningen op het gebied van horeca, flexibele werkplekken en duurzame vervoersoplossingen. Anker: “We hebben hier alle troeven in eigen hand. De economie draait goed, er zijn al nieuwe bedrijven bijgekomen en het onderwijs doet mee, inclusief Windesheim, Universiteit Twente en het Fraunhofer Instituut. We hebben de prachtige binnenstad en de natuurlijke omgeving van de IJssel op steenworpafstand. Het stadsbestuur zet zijn schouders onder de ontwikkelingen en stuurt er actief op. Zwolle gaat het stations­gebied mooi afbouwen en het hele gebied eromheen wordt booming.”

Meer informatie:

Wilt u meer informatie over de mogelijkheden om u in de Zwolse Spoorzone te vestigen? Neem contact op met Anne-Marie Mosterman van de gemeente Zwolle via spoorzone@zwolle.nl of tel. 14038. www.zwolle.nl/spoorzone