Markiezaat container terminal als draaischijf

In de loop van volgend jaar wordt de nieuwe Markiezaat Container Terminal aan het Schelde-Rijnkanaal opgeleverd. De nieuwe terminal ligt precies halverwege Antwerpen en Rotterdam en is daarmee de ideale draaischijf voor het containervervoer, zegt directeur Arn van der Vorst. Bovendien liggen er tienduizenden vierkante meters opslagruimte en een containerdepot in de achtertuin.

Met de nieuwe buitengaatse containerterminal aan het Schelde-Rijnkanaal is de Markiezaat Container Terminal (MCT) straks letterlijk ‘de parkeerplaats naast de water-snelweg’ legt Van der Vorst uit. “Rotterdam, Vlissingen en Antwerpen zijn vlakbij. Ik zie heel veel voordeel voor iedereen.”

Wachttijden vermijden

“Want geld verdienen is één, maar slim geld verdienen, dat is nog veel mooier. Niemand van de Nederlandse binnenvaart terminals heeft het volume om voor één kade in Antwerpen een boot te vullen. Door de containers van de terminals uit het achterland hier te bundelen kunnen we een schip laden voor iedere afzonderlijke kade en vermijd je wachttijden in de zeehavens. Als we dat slim en kostenefficiënt doen is dat een voordeel voor alle partijen”, zegt Van der Vorst.

Antwerpse interesse

Ook het wegverkeer kan zijn containers afzetten in Bergen op Zoom om wachttijden in de zeehavens en congestie om de randwegen van Antwerpen te vermijden. “We halen letterlijk wielen van de weg. De oplossing is niet méér asfalt, maar dingen slimmer doen en de binnenvaart is een van die slimme dingen. Als we dat dan samen weten te doen, hebben we het helemaal goed voor elkaar.” Inmiddels vond er een gesprek plaats met het Antwerpse havenbedrijf, zegt Van der Vorst. “Die zijn zeer geïnteresseerd om een deel van hun problematiek samen met ons op te lossen.”

Efficiency

De bedoeling is om op de nieuwe terminal te werken met twee containerkranen in plaats van reach stackers. Dat vergroot de efficiency op de terminal. De kade wordt driehonderd meter lang. Van der Vorst verwacht straks 250.000 TEU per jaar af te handelen tegen nu 140.000 TEU op de huidige locatie. De huidige Markiezaat Container terminal kent twintig afvaarten per week met vier schepen. “Kleine schepen, om snel heen en weer te kunnen, middelgrote en grote. Het aantal afvaarten zal wel gelijk blijven, maar de schepen zullen groter zijn.”
Opslag gevaarlijke stoffen
De nieuwe terminallocatie grenst aan een terrein van veertien hectare dat van zusterbedrijf Mepavex Logistics is, een logistieke dienstverlener met hoogwaardige opslagfaciliteiten. Eind 2016 werd naast het terminalterrein al een magazijn van twintig duizend vierkante meter in gebruik genomen. Dit magazijn is geschikt voor de opslag van gevaarlijke stoffen met een beschermingsniveau ver boven de vereiste wettelijke normen. “Dat werkt als een magneet”, glimlacht Van der Vorst. “We zitten op een haar na vol en bouwen nu een tweede hal van 23.000 vierkante meter met een iets lager beschermingsniveau. En dan blijft er nog genoeg ruimte over om vlakbij de kade nieuwe dingen te realiseren.

Containerdepot

De Markiezaat Container Terminal is ook een officieel containerdepot voor de grootste carriers en dat is weer handig voor de lege containers en het hergebruik daarvan. Arn van der Vorst: “We doen bijvoorbeeld zo’n vijftig, zestig containers per dag richting onze buurman Ricoh en de lege containers zetten we dan weer in voor een andere klant. Iedereen bespaart hierdoor op de kosten

Opslag gevaarlijke stoffen

De nieuwe terminallocatie grenst aan een terrein van veertien hectare dat van zusterbedrijf Mepavex Logistics is, een logistieke dienstverlener met hoogwaardige opslagfaciliteiten. Eind 2016 werd naast het terminalterrein al een magazijn van twintig duizend vierkante meter in gebruik genomen. Dit magazijn is geschikt voor de opslag van gevaarlijke stoffen met een beschermingsniveau ver boven de vereiste wettelijke normen. “Dat werkt als een magneet”, glimlacht Van der Vorst. “We zitten op een haar na vol en bouwen nu een tweede hal van 23.000 vierkante meter met een iets lager beschermingsniveau. En dan blijft er nog genoeg ruimte over om vlakbij de kade nieuwe dingen te realiseren.”
Het punt is, zegt Van der Vorst, dat veel bedrijven ervoor kiezen om te bouwen op ‘de rand van de regelgeving’ als het gaat om gevaarlijke stoffen. “Wij gaan daar overheen. Je ziet dat de classificatie van chemische producten verandert en dat de eisen steeds strenger worden. De fabrikanten, onze klanten, willen zelf ook geen gedoe dus kiezen ze in toenemende mate voor zekerheid. En die bieden wij.” In de praktijk betekent dat bijvoorbeeld dat als een wand zestig minuten brandwerend moet zijn, Mevapex daarbovenop nog een sprinklerinstallatie en een gasblusinstallatie aanlegt. “Wij zijn bewust ‘Roomser dan de paus’, omdat we verwachten dat de regelgeving nog strenger wordt.

Meeus Group

De Markiezaat Container Terminal en Mepavex Logistics zijn beide onderdeel van de Meeus Group. De groep omvat meerdere transport- en logistieke bedrijven, met onder meer volumetransport, her- en ompakactiviteiten en andere aanvullende diensten. “We kruipen steeds dichter naar de klant toe en nemen hem steeds meer (zorg) uit handen”, zegt Arn van der Vorst. Meeus Group heeft vestigingen in Bergen op Zoom, Vuren, Zoeterwoude, ’s-Hertogenbosch, Oss, Rotterdam en Utrecht. Totaal beschikt het bedrijf over een kleine vierhonderd duizend vierkante meter aan opslagruimte.

Mepavex Logistics B.V.

Media

Contact gegevens Mepavex Logistics B.V.

0164 – 288 901
Gegevens
Samenwerking
Media

Mepavex Logistics B.V.

Contact gegevens Mepavex Logistics B.V.

0164 – 288 901

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven