Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Lelystad, veel ruimte en een goed vestigingsklimaat!

Lelystad klopt hard op de deur van logistiek Nederland. Veel ruimte en een goed vestigingsklimaat maken de Flevolandse hoofdstad met Almere en Zeewolde tot een aantrekkelijke logistieke hotspot, vindt het gemeentebestuur. De klassering als runner-up op de ranglijst van logistieke locaties bewijst het gelijk. ‘We zijn van plaats 12 naar 4 gestegen. De nummer 1 Tilburg/Waalwijk mag haar borst natmaken’, zegt wethouder Janneke Sparreboom van Economische Zaken lachend.

Nog niet zo heel lang geleden stond Lelystad bekend als de provinciehoofdstad waar diensten en de zorg het beeld bepaalden. Sinds een aantal jaren is het profiel gekanteld naar dat van een stad met distributie, opslag en handel. Nu het XXL-distributiecentrum van de Spaanse kledingfabrikant Inditex (o.a.Zara en Pull & Bear) een aantal bedrijven in zijn kielzog meetrekt naar Lelystad Airport Businesspark, de fietsenfabrikant Giant flink uitbreidt en Flevokust Haven operationeel is, lijkt het hek van de dam. VVD-wethouder Sparreboom weet dat er een aantal interessante zaken ‘in de pijplijn zit’ waarover zij helaas maar begrijpelijk niks kan zeggen in dit stadium. ‘Goed voor onze economie, goed voor de werkgelegenheid die vorig jaar in Lelystad met 900 voltijdsbanen is gegroeid’, vult CDA-gedeputeerde ­Jan-Nico Appelman aan.

De jaarlijkse ranglijst van logistieke hotspots, waar Lelystad-Almere-Zeewolde nu verrassend op 4 staat, kwam tot stand door 34 experts die de 28 belangrijkste locaties langs een meetlat van zes criteria legden. De beschikbaarheid van geschikt personeel, voldoende bouwgrond en huisvesting, de medewerking van de overheid, de inzet en motivatie van medewerkers, de aanwezigheid van goede infrastructuur en de bereikbaarheid zijn de zes criteria. Sparreboom: ‘Kijk je bijvoorbeeld naar het arbeidspotentieel, dan zijn er op onze ontspannen arbeidsmarkt voldoende matches met de logistieke sector mogelijk. Op het ROC gemeente Lelystad wordt hier gericht voor opgeleid. En qua bereikbaarheid scoren we bijvoorbeeld goed met de verbrede A6, het vliegveld straks en de spoorverbinding zowel naar Amsterdam / Schiphol als naar Zwolle. In de loop der jaren zijn enkele honderden miljoenen in Lelystad Airport, Flevokust Haven en de infrastructuur geïnvesteerd. En zoals gezegd aan ruimte geen gebrek. We hebben nog voldoende hectares op de kwalitatief hoogwaardige bedrijventerreinen.’

Landschapskwaliteit

Naast de verantwoordelijkheid voor de regionale economie hebben de Flevolandse bestuurders ook te maken met de duurzame en efficiënte verdeling van de ruimte in Lelystad en wijde omgeving. Nu de zorgen aanzwellen rond de ‘verdozing’ van het landschap door de bouw van grote distributiecentra en warehouses, ligt de vraag op tafel hoe Lelystad en de provincie Flevoland daarmee omgaan.

Wethouder Sparreboom antwoordt: ‘Naarmate de ruimte schaarser wordt, moeten we kritischer kijken naar de invulling daarvan. Dat spreekt voor zich. Gelukkig hebben we de luxe van een grote gemeente waarin de verschillende functies – logistiek, maakindustrie en recreatie – goed naast elkaar kunnen bestaan.’ Gedeputeerde Appelman voegt eraan toe: ‘Wat ik wil benadrukken is dat Flevoland met zijn grootschalige landschapsinrichting bij uitstek geschikt is voor de ontwikkellocaties waarover we spreken. Sterker, Flevoland is zo ingericht om landschapskwaliteit elders te behouden. Onze provincie is een deel van de oplossing voor ruimtelijke kwaliteit elders, zonder in je regio afbreuk te doen aan de eigen ruimtelijke kwaliteit. Het provinciale grid is daarop ingericht.’

De groei bij de bestaande bedrijven zet ook door, benadrukt de wethouder. ‘Lelystad kent naast Lelystad Airport Businesspark en Flevokust Haven nog de bedrijventerreinen Oostervaart en Zuiderpark waar Giant, zuivelproducent Farm Dairy, Marfo (maaltijdservice), coldstore logistiek dienstverlener Kloosterboer, logistiek dienstverlener St. van den Brink en aardappelgigant McCain met nieuwe ontwikkelingen aan de weg timmeren’, aldus Sparreboom.

Bruisend en dynamisch

Voor de toekomst is het van belang om te zorgen dat het profiel van de stad en de regio toekomstbestendig is. Structurele werkgelegenheid en economische groei zijn daarbij belangrijk. Naast logistieke bedrijven die zich bezighouden met opslag en distributie verwelkomen ze in Flevoland ook graag de maak-logistieke bedrijven. ‘We hebben veel energie gestoken in het vestigingsklimaat’, aldus Janneke Sparreboom, ‘dan wil je ook profijt van die investeringen hebben.’ Eén ding weet de wethouder zeker: Lelystad gaat de komende vijf tot tien jaar nog meer veranderen. ‘Lelystad ontwikkelt zich steeds meer tot een dynamische en bruisende stad. Dat zal alleen nog maar toenemen wanneer de luchthaven volgend jaar opengaat. Lelystad heeft werkgelegenheid, de modaliteiten, de natuur en de recreatie. We zullen er alles aan doen om onze positieve toekomst vorm te blijven geven. Dat zal ook veel betekenen voor de logistieke ontwikkelingen. Benieuwd hoe hoog we dan op de hotspotlijst komen!’