Lelystad Airport Businesspark

Lelystad Airport Businesspark is ready for take-off. Nu op een deel van het nieuwe bedrijventerrein het enorme distributiecentrum van het Spaanse Inditex in sneltreinvaart wordt gebouwd, en de luchthaven van Lelystad over twee jaar opengaat, maken directeur Rob Verhoeff en zijn team serieus werk van de logistieke invulling van de resterende 50 hectare bedrijventerrein.

Het nieuwe Lelystad Airport Businesspark ligt tussen de A6 en het toekomstige Amsterdam-Lelystad Airport. Een bijzonder gebied dat een dynamische plek moet zijn waar bedrijven ruimte krijgen om te kunnen ondernemen. ‘Elders in Nederland lopen de bedrijventerreinen vol. Wij geven de bedrijven letterlijk en figuurlijk de ruimte voor groei en ontwikkeling’, stelt directeur Rob Verhoeff.

Inditex

Hij verwijst met enthousiasme naar het Spaanse modebedrijf Inditex, bekend van de kledingmerken Zara en Pull & Bear. Inditex bouwt het eerste distributiecentrum inclusief strijkcentrale buiten Spanje als onderdeel van hun logistieke systeem. Het Inditexcentrum van 125.000 vierkante meter moet volgend voorjaar gaan draaien. Het bedrijf gaat aan meer dan 400 mensen – en op termijn mogelijk aan 800 – werk bieden. ‘Niet alleen wij maar heel Lelystad is trots dat zo’n groot bedrijf zich hier vestigt’, zegt Verhoeff. Hij weet dat de Spanjaarden drie zaken erg belangrijk vinden: de afstand van Lelystad tot Schiphol, de ruimte om hun groeiambities te kunnen waarmaken, en het grote regionale arbeidspotentieel. ‘Daar kwam de kavelprijs bij die op Lelystad Airport Businesspark veel voordeliger is dan in de omgeving van Schiphol’, aldus Verhoeff die de magneetwerking van Inditex op andere bedrijven als een groot pluspunt ziet. Dat vertaalde zich eind maart mede in het ondertekenen van een reserveringsovereenkomst met een vastgoedontwikkelaar voor 9 hectare ‘logistieke ontwikkeling’ binnen het deelgebied Flight District II.

Flight District I

Het goed bereikbare Lelystad Airport Businesspark is gesegmenteerd in twee werklocaties. Inditex vestigt zich op A6 District waar voor logistieke activiteiten ruime kavels beschikbaar zijn van 2, 3, 4 hectare en (veel) groter en Flight District ligt nabij de toekomstige luchthaven. Flight District I biedt ruimte aan hotels, andere luchthaven gerelateerde ontwikkelingen, hoogwaardige kantoorruimte en commerciële voorzieningen. Er is daar nog circa 14 hectare aan uitgeefbare grond beschikbaar. In de deelgebieden Flight District II en III liggen evenals in A6 District ruime kavels voor grootschalige ontwikkelingen.
Verhoeff noemt de gevolgen van het uitstel van de opening van de luchthaven met een jaar relatief. ‘Wij denken dat de ontwikkelingen in Flight District I netto met ongeveer een half jaar zullen zijn vertraagd vanwege de planmatige voorbereiding, de doorlooptijden en het moment dat hotels en andere bedrijven open willen zijn.’

Gelijkstroom

Kijken we naar het aspect duurzaamheid op Lelystad Airport Businesspark, dan zijn de huidige ambities volgens Verhoeff pragmatisch en realistisch. ‘Denk aan duurzame energie in de vorm van zonnepanelen. Die zijn tegenwoordig steeds meer standaard op het dak van een logistiek vastgoedcomplex’, meent Verhoeff.
Hij vraagt bijzondere aandacht voor een innovatief en toekomstgericht gelijkstroomnetwerk op Flight District I, dat naast het ­traditionele wisselstroomnetwerk zal bestaan. Dat betekent dat de ondernemingen van gelijkstroom en/of wisselstroom gebruik kunnen maken. Verhoeff: ‘Ons bedrijventerrein is het eerste in Nederland dat zal worden uitgevoerd met een gelijkstroom-elektriciteitsnetwerk. Het gebruik van gelijkstroom kan straks een aanzienlijke besparing opleveren. Wij zullen de vestigers stimuleren dit zo maximaal mogelijk te gaan toepassen.’
Lelystad Airport Businesspark is overigens ook het eerste bedrijvenpark dat het BREEAM-certificaat voor gebiedsontwikkeling kreeg. ‘Dat geeft aan dat duurzaamheid en innovatie hoog in het vaandel staan bij de ontwikkeling van deze toekomstbestendige werklocatie’, stelt Verhoeff.

Lelystad Airport Businesspark in het kort

+ Centraal in Nederland
+ Directe aansluitingen op A6 en N302
+ Goede lokale en regionale arbeidsmarkt
+ Lage bouwkosten (door goede bodemgesteldheid)
+ Grote kavels
+ Bouwhoogte tot 20 meter (met vrijstelling zelfs tot 30 meter)
+ Kavels flexibel in te delen
+ Milieucategorie 3.2 en 4.1
+ Kort vergunningentraject

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven