Vermogen tot innovatie is bepalend voor succes

Er zijn grote ontwikkelingen gaande in de logistieke sector: van nieuwe concepten voor duurzame stadsdistributie en nieuwe supply chain mogelijkheden via de Zijde Route, tot een grotere vraag naar vastgoed door de groeiende e-commerce markt. Remco Buurman, algemeen directeur NDL/HIDC (Nederland Distributieland) werpt zijn licht op de ontwikkelingen en kansen voor logistiek Nederland.

Er is momenteel een aantal ontwikkelingen bezig met grote consequenties voor de logistieke sector: nieuwe producten, nieuwe afzetmarkten en het ontstaan van nieuwe logistieke modellen”, vertelt Remco. “De markt verandert razendsnel. Willen we als logistiek land toonaangevend blijven en mee kunnen met die markt, dan zullen we moeten innoveren, specialiseren en samenwerken.

Specialisatie is nodig voor de nieuwe producten in branches als Life Sciences & Health en High Tech. Life Sciences & Health heeft voor haar technologie en farmacie behoefte aan logistieke partijen gespecialiseerd in medische logistiek. De High Tech markt komt met steeds duurdere, maar ook snel wisselende producten waardoor security van groot belang is”. De directeur vervolgt: “Elke branche kent dus zijn eigen specifieke eisen en zijn eigen supply chain. Je moet je dus wel specialiseren om de markt bij te kunnen houden en aan de vraag van je klanten te kunnen voldoen.

Specialiseren om aan vraag te voldoen

Die specialisatie is ook nodig omdat er steeds meer van de logistieke dienstverlener verlangd wordt. Van omnichannel B2C mogelijkheden tot aan het 3D printen van spare parts aan toe. Remco: “Als individueel bedrijf moet je goed beseffen welke plek je wilt en kunt innemen. Wat is de niche waarin je je kunt en gaat specialiseren? Heb je mogelijkheden je aanbod te verbreden? En waar kun je samenwerken?

Verdubbeling vraag naar logistiek ­vastgoed

De explosief groeiende e-commerce branche (van €130 biljoen naar €260 biljoen sales in vijf jaar tijd1) biedt ongekende kansen voor logistiek Nederland. Niet alleen vanwege onze centrale ligging in de Europese consumentenmarkt en als logistiek dienstverlener voor e-commerce giganten zoals Amazon en Zalando, maar ook voor de lokale B2C markt.
Door E-commerce is er weliswaar minder vraag naar winkelpanden, daar staat tegenover dat de behoefte aan warehousing groeiende is. Er is bijna een verdubbeling in de vraag naar logistiek vastgoed in een paar jaar tijd1.

Remco: “Je ziet die behoefte aan warehousing zowel voor cross-border e-commerce gericht op andere Europese landen, als bij e-commerce gericht op de lokale Nederlandse markt. Je ziet aan de ene kant (door)ontwikkeling van Europese distributiecentra in grensgebieden zoals Venray-Venlo. Terwijl op de Nederlandse markt de opkomst van stadsdistributiecentra zichtbaar is.

Duurzame ontwikkeling

Die ontwikkeling van stadsdistributiecentra aan de rand van de stad is hard nodig. Niet alleen om aan de toenemende consumenteneisen te kunnen voldoen, maar ook omdat er voor de stedelijke gebieden duurzame logistieke oplossingen nodig zijn”, aldus Remco. “Er moet slim gebruik gemaakt worden van ruimte.
Het Amsterdamse havengebied leent zich bijvoorbeeld uitstekend voor het ontwikkelen van stadsdistributie.” Stadsdistributie en e-commerce zorgen ook voor een impuls qua duurzaam vervoer. Binnensteden weren steeds vaker vervuilende diesels, terwijl de consument 24/7 omnichannel mogelijkheden eist. Remco: “Elektrische voertuigen zijn een duurzame oplossing, maar ook door het slim consolideren en combineren van zendingen kan het aantal vervoersbewegingen worden verminderd.

Zijde Route unieke kans

De nieuwe Zijde Route biedt een unieke kans voor nieuwe supply chains voor met name de High Tech en Fashion branche richting Europa en voor de levering van AgroFood en consumentengoederen richting China. Goedkoper dan lucht, sneller dan verscheping.
Tegelijkertijd ontstaan door de toenemende koopkracht in landen als China, maar ook in Oost-Europa en Afrika, nieuwe markten en daarmee ook nieuwe logistieke assen en supply chains.

Synchromodaliteit

Als deze ontwikkelingen bieden dus volop kansen, maar zorgen ook voor uitdagingen in het logistieke netwerk waar we als logistieke branche aan moeten werken”, zegt de directeur. “We moeten er voor blijven zorgen grote volumes snel naar het achterland te brengen. We moeten daarbij gebruik van binnenvaart, rail en weg optimaliseren door synchromodale oplossingen, waarbij afhankelijk van beschikbaarheid gekeken wordt naar de meest geschikte modaliteit. Het draait bij verladers om de prijs en/of de levertijd, niet om hoe een product ergens komt.

Media

Gegevens
Samenwerking
Media

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven