BREEAM ‘Excellent’ DC voor HelloFresh

HelloFresh verhuist eind juni 2018 naar het Benelux distributie­centrum op het eigentijdse Prisma Bedrijvenpark in Bleiswijk. Het nieuwe DC is qua vloeroppervlak tweeënhalf maal zo groot als het te verlaten pand in Den Haag. Ontwikkelaar en eigenaar van het innovatieve gebouw, dat in samenwerking met partner Leen Menken en Mies Architectuur in Ede is ontworpen, is Borghese Logistics.

Het duurzame, nieuwe Benelux ­distributiecentrum in Bleiswijk krijgt het BREEAM ‘Excellent’ certificaat, volgens Olaf Vreeburg, head of Operations/Supply Chain bij HelloFresh. “Deze hoge classificatie komt tot op heden nagenoeg niet voor bij een DC met gekoelde opslag en een vriescel. Er is dan ook alles aan gedaan om fors te kunnen besparen op energiekosten, waaronder het aanbrengen van zonnepanelen, ledverlichting en laadpalen. We nemen op Prisma Bedrijvenpark in totaal – inclusief kantoorruimten – 26.000 m2 vloeroppervlak in gebruik, pal aan de verkeersader A12. Deze omvang is berekend op groei. Daarnaast hebben we op termijn nog verdere uitbreidingsmogelijkheden. Leuke bijkomstigheid is dat het DC voor passanten wellicht iets weg heeft van een kartonnen maaltijdbox.

Kwaliteit verhogend

De maaltijdbox leverancier kan met de ingebruikneming van het nieuwe DC meer klanten bedienen en bestaande klanten en potentiële huishoudens een breed assortiment aanbieden. Vreeburg: “Met de 22 laaddocks kunnen we bovendien sneller leveren. Ook komt de koeling tot 4 graden de kwaliteit van onze verse producten ten goede.

HelloFresh vaart op het bieden van gemak, zonder meerkosten. “Met onze maaltijdboxen hoef je niet te bedenken wat je wilt gaan eten en geen boodschappen te doen voor de avondmaaltijd,” licht Vreeburg toe. “Je bent er zonder veel moeite en zonder transportkosten van verzekerd dat je lekker en gevarieerd eet. Iedereen kan wekelijks kiezen uit twaalf verschillende recepten, die zijn bedacht door een team van voedingsdeskundigen. De hoeveelheid geleverde ingrediënten zijn afgepast op het aantal personen waarvoor je kookt en altijd van de hoogste kwaliteit. We bezorgen alles wat je nodig hebt op afgesproken tijdstippen. Verder zit je nergens aan vast: pauzeren of opzeggen kan op ieder gewenst moment.

‘Last mile’

De bezorgbusjes verschijnen inmiddels overal in Nederland in steeds meer straten, soms op meer tijdstippen per dag. Bang voor het dichtslibben van de wegen is Vreeburg vooralsnog niet. “Wij blijven bezorgen op het moment dat de klant de maaltijdbox in ontvangst wil nemen. Dit is één van de redenen waarom klanten voor HelloFresh kiezen, dus dat heeft voor ons prioriteit. De klant blijft centraal staan. Wel distribueren we onze producten vanuit onze DC naar verspreid liggende, eigen hubs – met eigen teams – bij Amsterdam, Den Haag, Nieuwegein, Duiven, Maastricht, Etten-Leur, Ruinerwold, Reusel, Kortrijk en Namen. Onze stadsleveringen vinden veelal plaats op momenten dat de wegen goed begaanbaar zijn, dus niet overdag, maar ’s avonds vanaf 17.00 uur of in het weekend. We doen dit met speciaal hiervoor geschikt, eigen vervoer.

Om op het gebied van transport te kunnen verbeteren én te kunnen besparen op vervoerskosten, onderzoeken we momenteel of we kunnen samenwerken, ofwel vervoer kunnen delen met andere foodpartijen, bijvoorbeeld partijen in de horeca,” vervolgt Vreeburg. “Ook doen we onderzoek naar elektrisch aangedreven bussen en bussen met zonnepanelen. Daarnaast zien we mogelijkheden voor het bezorgen per fiets. Zo hebben we zojuist tests achter de rug met zowel actief als passief gekoelde fietsen. Actief koelen kan met behulp van een accu. Bij passief koelen zetten we isolatie en icepacks in.

Nominatie Dutch Marketing Awards

HelloFresh heeft de deze eeuw ontstane markt voor de maaltijdbox in de afgelopen zes jaar daadwerkelijk opengebroken en aanzienlijk vergroot. Het van origine Duitse bedrijf is dan ook recentelijk genomineerd voor de prestigieuze marketing vakprijs Dutch Marketing Awards in de categorie ‘Marketing Company of the Year’.

Expansie

In tegenstelling tot veel andere online producten is de online verkoop van food pas laat tot stand gekomen. Vreeburg: “Wij zijn zes jaar geleden gestart en zien nog veel groeipotentieel. Onze pieken vallen niet samen met die van leveranciers van andere online producten; we werken niet seizoen afhankelijk. Wel hadden we met de groei van de afgelopen steeds meer personeel nodig. Dat betekent dat wij mogelijke schaarste op de arbeidsmarkt vóór wilden zijn met het op grotere schaal in dienst nemen, maar vooral ook het langer binden van bestaande medewerkers. Zo denken we voortdurend na over het bieden van structuur, kansen en maximale zekerheid. We zijn een jong en dynamisch bedrijf. Chauffeurs en inpakmedewerkers krijgen hier perspectief met goede doorgroeimogelijkheden.

Met het nieuwe DC is HelloFresh ook bewust in de ‘eigen’ regio gebleven, volgens Vreeburg. “Dit is natuurlijk een logistiek gezien interessant gebied met een uitstekende infrastructuur,” zegt hij. “Maar hier kunnen we ook onze huidige medewerkers en ons kennisnetwerk behouden. Het gros van dit werk moet echt met mensenhanden worden gedaan. We kunnen het ons bijvoorbeeld niet permitteren dat er een slechte tomaat in een box terechtkomt. Wij hebben niet voor niets een reputatie in kwaliteit opgebouwd. Robotisering is dan ook niet zomaar een optie. Wel valt er nog veel te innoveren op het gebied van efficiency. In ons voordeel is dat we vernieuwingen onderling snel met onze vestigingen in andere landen kunnen delen.

Wereldwijd

HelloFresh maakt deel uit van een mondiaal beursgenoteerde organisatie met vestigingen in de VS, Canada, Australië, VK, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux. Wereldwijd leverde HelloFresh in het laatste kwartaal van 2017 zo’n 39,5 miljoen verse en gevarieerde maaltijden af bij circa 1,45 miljoen huishoudens.

Hello Fresh

Media

Contact gegevens Hello Fresh

020 – 760 2012
Gegevens
Samenwerking
Media

Hello Fresh

Contact gegevens Hello Fresh

020 – 760 2012

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven