Ketenpropositie werkt als magneet voor corridor Rotterdam – Get Ahead

Get ahead in Europe is een samenwerkingsverband van Logistiek Midden-Brabant (LMB) en Port of Rotterdam. De belangrijkste doelen zijn de corridor Rotterdam – Midden-Brabant internationaal op de kaart te zetten en logistieke innovatie in het gebied te stimuleren. Get ahead in Europe wil internationale bedrijven wijzen op de voordelen van de samenwerking tussen de twee logistieke topregio’s, die de meest efficiënte toegang bieden van en naar Europa.

LMB is als platform de verbindende factor tussen ondernemers, overheid en onderwijs. Het richt zich op het creëren van een optimaal vestigingsklimaat voor bedrijven in (of gelieerd aan) de supplychain en het ontwikkelen van een aantrekkelijk logistiek arbeidsklimaat in Midden-Brabant. Om dit doel te bereiken ondersteunt en neemt LMB initiatieven op het gebied van onder andere arbeidsmarkt, innovatie, infrastructuur en duurzaamheid.

De haven van Rotterdam staat bekend als een hoog efficiënt en betrouwbaar knooppunt binnen de containerstromen. Voor een efficiënt logistiek proces is het van belang dat de aansluiting tussen de verschillende modaliteiten en het vervoer van A naar B zo goed mogelijk verloopt. Hiervoor investeert het Havenbedrijf Rotterdam in infrastructuur én in procesverbeteringen.

Samen sterker

Natasja Mengedé is manager Investments bij de gemeente Tilburg en is samen met Maarten de Wijs van Port of Rotterdam de initiators van Get ahead in Europe: “Get ahead in Europe borduurt voort op wat er gebeurt in Logistiek Midden-Brabant: hoe creëren we meer bekendheid voor de regio in het buitenland en hoe kunnen we innovatie ondersteunen als basis voor een duurzame sector.” De achterliggende visie is helder, zegt Mengedé. “Als regio sta je sterker dan als Tilburg alleen, vandaar de dagelijkse samenwerking met Waalwijk. Juist door de samenwerking staat deze logistieke topregio al jaren aan de top en dat blijven we ook. En in aanvulling daarop, als corridor Rotterdam – Midden-Brabant sta je weer sterker dan alleen de regio, of alleen de haven.

Aan de slag

Vanuit die complementariteit hebben Mengedé en De Wijs zich de vraag gesteld: hoe kunnen we de corridor Rotterdam-Tilburg-Waalwijk versterken? Binnen korte tijd stonden de contouren van Get ahead in Europe overeind. “Het Havenbedrijf Rotterdam en de twee gemeentes hebben deze samenwerking gefinancierd, zodat we aan de slag konden.” De eerste stap was redelijk basaal: een website vanuit de kracht van deze twee regio’s om partijen te verleiden zich te vestigen in de genoemde corridor, of om die te gebruiken als draaischijf van en naar Europa voor verdere distributie. “Ondernemers kunnen deze site ook gebruiken in hun acquisitie om hun bedrijf of regio beter op de kaart te zetten. Er staat handige informatie op en er zijn allerlei nuttige zaken te downloaden.

Beter presterende keten

Niet alleen in de haven of in de regio, maar ook op de corridor wordt geïnvesteerd in de logistieke keten. Dit houdt zeker niet alleen meer infrastructuur in, maar ook meer focus op het vergroten van de betrouwbaarheid van intermodaal vervoer. Naast dat een beter presterende keten zorgt voor een sterkere propositie voor Rotterdam – Midden-Brabant is het effect ook dat er een ladingverschuiving van de weg naar het spoor en binnenvaart plaatsvindt. Met als resultaat een beter bereikbare haven en regio. Een concreet voorbeeld van een investering in betrouwbare duurzame ketens vanuit Get ahead in Europe is de West-Brabant corridor. Deze samenwerking betekent in de praktijk dat schepen bij meerdere terminals in Moerdijk en Tilburg lading combineren voor één deep sea containerterminal in Rotterdam, of andersom.

Partners betrekken

Get ahead in Europe staat en is een platform met logistiek gerelateerde partners. Mengedé en De Wijs voerden gesprekken met een aantal regionale bedrijven en op het moment van schrijven is een vijftiental al toegetreden als partner. De bedrijven committeren zich door de branding van Get ahead in Europe mee te nemen in hun bedrijfspresentatie en aan te sluiten op nationale en internationale events.

Voorsprong behouden en vergroten

Nieuwe vestigers naar de regio halen en nieuwe klanten voor bestaande bedrijven binnenhalen zijn mooie én gewenste resultaten, maar het zijn niet de enige factoren die van belang zijn. “Vernieuwing binnen de sector is belangrijk voor de lange termijn om je voorsprong als logistieke topregio te behouden en te vergroten”, zegt Mengedé.

Innovatieve keten

In Tilburg is het MindLabs-initiatief opgezet (Mind-Labs.eu), waarbij het bedrijfsleven met het mbo- en hbo-onderwijs en de universiteit samenwerkt aan ondernemersvragen op het gebied van gedrag en technologie. Mengedé: “MindLabs is een organisatie die een belangrijke invloed kan uitoefenen op de innovatie van de logistieke wereld van de toekomst.” De bedoeling is dat de juiste ecosystemen ontstaan. Ze wijst op de nieuwe ontwikkelingen die in het gebied plaatsvinden op het gebied van e-commerce en supplychain-logistiek. “Dan is het logisch om samen met de logistiek gerelateerde bedrijven deze ontwikkelingen op gedrag en technologie verder te onderzoeken.

Slimste haven

De Wijs: “De haven van Rotterdam wil ‘s werelds slimste haven zijn. Om deze koppositie te verkrijgen en te behouden moet er blijvend vernieuwd worden. Innovatie is een cruciaal middel om de beoogde veranderingen in energietransitie en digitalisering te realiseren. Deze twee initiatieven hebben natuurlijk een mooie samenhang en vragen om kruisbestuiving. Door het samenvoegen is de ambitie om niet alleen de slimste haven, maar ook de slimste supplychain te realiseren.

Mengedé: “We zijn nog niet zo lang bezig en nu al succesvol. De samenwerking verloopt goed, vanwege de kracht van het netwerk haken de bedrijven aan en de naamsbekendheid van Get Ahead groeit. Dat is overigens vooral een kwestie van ‘doen’ door de samenwerkende partners en de bedrijven. Get ahead in Europe gaat in essentie over de branding van de logistieke keten Rotterdam en Midden-Brabant. Deze branding is gebaseerd op de complementerende krachten van beide regio’s en is niet toepasbaar op andere regio’s. Samenwerking en over de grenzen heen kijken is daarbij wel belangrijk.

Get ahead in Europe

Media

Contact gegevens Get ahead in Europe

Gegevens
Samenwerking
Media

Get ahead in Europe

Contact gegevens Get ahead in Europe

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven