Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Forse groei voor Port of Zwolle

De samenwerking tussen de havens en bedrijventerreinen van Zwolle, Meppel en Kampen resulteerde het afgelopen jaar in een forse groei. Port of Zwolle manifesteert zich steeds meer als een belangrijke, nationale logistieke hub en staat inmiddels ook internationaal in de belangstelling. Uiteenlopende plannen voor zowel de korte als de lange termijn vergroten nu het ondernemersperspectief.

Port of Zwolle is na ruim twee jaar samenwerking ‘op stoom’ en heeft alles in zich om zich verder te verbeteren en uit te breiden. “Afgelopen jaar liet alleen al een overslaggroei zien van 100.000 naar 130.000 containers,” bevestigt Jeroen van den Ende, managing director van Port of Zwolle. “De regio werkt goed samen. Steeds meer bedrijven zien kansen op onze gunstig gesitueerde natte en droge kavels, niet in de laatste plaats vanwege de uitstekende verbindingen én het hoge regionale arbeidsethos. Daar waar transport niet (alleen) over water, maar ook over de weg gebeurt, ondervinden bedrijven in onze regio verder nauwelijks filedruk.

Optimalisatie

Het komende jaar gaat Port of Zwolle zich onder andere richten op het optimaliseren van haar havendiensten. Van den Ende: “Zo willen we de Nautische Dienst compleet integreren en gaat onze aandacht ook ruimschoots uit naar de havenverordening. Momenteel zijn we hard bezig met de ontwikkeling van één efficiënt systeem voor het innen van de gemeenschappelijke havengelden.

Nu de belangstelling voor Port of Zwolle toeneemt, is het van belang om op meer fronten vooruit te zien. “Dat betekent dat we binnen deze snelgroeiende regio de nadruk leggen op goed onderhoud van de infrastructuur,” zegt Van den Ende. “Samen met bestaande bedrijven kijken we ook toekomstgericht naar infrastructurele knelpunten en maken we ons sterk om deze tijdig aan te kaarten en op te lossen. Zo kunnen op termijn ondernemerskansen toenemen met een verbreding van de N50. De ambitie om ook grotere coasters te kunnen ontvangen via het uitgebaggerde IJsselmeer, kunnen we waarmaken met een verlenging, verdieping en verbreding van de Kornwerderzandsluis op de Afsluitdijk. Deze heeft nu nog de beperkte afmeting van 14 meter. Het Rijk besluit uiteindelijk over de daadwerkelijke verruiming van de sluis. Als dit plan doorgang vindt, wordt het mogelijk om 5.000 ton aan goederen of grondstoffen pal bij de fabriek te lossen.” De ontsluiting van de zee maakt het ook voor geheel nieuwe partijen interessant om zich te vestigen in Port of Zwolle.

Uitbreiding

Los van nog beschikbare grondkavels binnen de bestaande havengebieden van Meppel, Kampen en Zwolle, want we kunnen ook nog steeds op meer locaties één of meer watergebonden kavels bieden, kijken we ook alvast naar uitbreiding,” vervolgt Van den Ende. ”Met de gemeenten zijn we in gesprek over de mogelijkheden voor havenuitbreiding. Zowel in Kampen als Meppel zien we kansen. De gemeente Meppel heeft intussen ook de banden met het eveneens strategisch gelegen Staphorst verstevigd. Gezamenlijk buigen beide gemeenten zich nu over aantrekkelijke, nieuwe mogelijkheden voor zowel bestaande ondernemingen als nieuwkomers.

Samenwerkingsverband

Meppel

Bedrijventerrein Oevers D ligt aan het Meppelerdiep en is vanuit het IJsselmeer rechtstreeks bereikbaar via het Zwarte Water. Oevers D heeft een directe verbinding met de verkeersaders A28 en A32. De moderne Sethehaven omvat 36 hectare aan natte en droge kavels.

Kampen

De eigentijdse Zuiderzeehaven bevindt zich met de efficiënt functionerende IJssel Delta Terminal aan diep vaarwater. Het havengebied heeft een eigen op- en afrit aan de Rijksweg A50. Ook de Container Terminal Kampen aan de Haatlandhaven beschikt over uitstekende faciliteiten voor overslag.

Zwolle

Economische toplocatie Hessenpoort aan de A28 heeft een omvang van 210 hectare. Het bovenregionale bedrijvenpark huisvest onder andere logistieke diensterverleners. De Katwolderhaven en Voorsterhaven zijn gesitueerd aan het diepe vaarwater van het Zwolle-IJsselkanaal.

Logistiek vriendelijke regio

De internationaal opererende voeronderneming ForFarmers heeft, sinds een bedrijfsovername in 2013, onder meer een vestiging in Port of Zwolle. “Deze vestiging ligt aan de Botterweg bij het Zwolle-IJsselkanaal, het hoofdvaarwater voor per schip aangevoerde grondstoffen voor veevoeders, pal tegenover Scania,” zegt Frank van Kerkhof, director Logistics Group ForFarmers. “De vorige eigenaren kozen indertijd voor deze locatie vanwege het direct omliggende werkgebied van agrarisch ondernemers. Wij willen vlakbij de veehouderijen zijn gevestigd. Zo kunnen wij snel leveren én besparen op logistieke kosten. Wij ervaren de werkregio bovendien als plezierig en logistiek vriendelijk. Verder hebben wij hier nog uitbreidingsmogelijkheden.” ForFarmers heeft lokaal een eigen, honderden meters lange aanlegkade voor grote schepen.

De multinational telt in totaal zo’n veertig vestigingen in Nederland, België, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Van Kerkhof: “Ook hebben we plannen voor een overname in Polen; we wachten nog wel op de goedkeuring van de autoriteiten. We zijn al marktleider in Europa met een afzet van ruim 9,3 miljoen ton diervoeders en een omzet van 2,1 miljard euro in 2016.” ForFarmers telt zo’n 2.275 medewerkers. “Ons succes vindt zijn oorsprong in onze professionele Total Feed oplossingen, waarmee veehouders vlees, eieren en zuivel van hoge kwaliteit kunnen produceren,” licht Van Kerkhof toe. “Met duurzame en rendabele voeroplossingen ondersteunen hen bij het optimaliseren van hun bedrijf op het gebied van voedselveiligheid, werkgemak en winstgevendheid. We streven naar de continuïteit van het boerenbedrijf en zetten ons in voor een financieel gezonde sector, die generaties lang een duurzame rol kan spelen in de maatschappij.

Meer informatie

Port of Zwolle
Jeroen van den Ende,
managing director
06 – 5323 4372
j.vandenende@portofzwolle.nl

www.portofzwolle.nl

Jeroen van den Ende
Jeroen van den Ende
Port of Zwolle Logo