Doorpakken met DocksNLD

DocksNLD is een relatief nieuw bedrijventerrein in het Gelderse ’s-Heerenberg voor logistiek en transport. Het ligt op de grens van Nederland en Duitsland, midden tussen de Randstad en het Ruhrgebied. Het betreft de uitbreiding van het bestaande bedrijventerrein EBT van circa 140 hectare waar een aantal internationale logistieke bedrijven is gevestigd, zoals Mainfreight, JCL Logistics en DSV. De uitbreiding met 34 hectare, DocksNLD-1 genaamd, geeft ruimte aan expansiemogelijkheden van bestaande en nieuwe bedrijven. Businesspark 7Poort in Zevenaar, dicht bij de A12, biedt op die strategische plek grote, betaalbare kavels en een goede bereikbaarheid.

De gemeente Montferland, waar ’s-Heerenberg onder valt, ziet kansen voor nog meer bedrijvigheid in de regio en denkt aan DocksNLD-2 van 56 hectare (netto 40 hectare). De uitbreiding heeft nog geen formele status, maar wordt door de gemeente wel als zeer wenselijk omschreven. De provincie Gelderland vaart binnen de huidige politieke verhoudingen een andere koers. De provinciale bestuurders willen dat eerst bestaande bedrijventerreinen in de regio de kans krijgen hun resterende grond voor 2020 te verkopen of af te boeken.

Banenmotor

Leopold Hermans, belast met de acquisitie en marketing van DocksNLD, houdt de provincie voor dat de tijd nu rijp is om door te pakken met DocksNLD-2. ‘We weten waarom we nu niet moeten wachten. De economische omstandigheden zijn erg goed, bedrijventerreinen voor grootschalige logistiek zijn schaars, terwijl de belangstelling voor vestigingsmogelijkheden vanwege e-commerce groot is. Als we nu de kansen laten lopen, gaan we straks achter de feiten aanlopen. Dat zou heel zonde zijn. Dan kunnen we niet de banenmotor van de Liemers en de Achterhoek zijn.’ Hermans weet al van de belangstelling van twee grote internationale logistieke spelers die met 20 en 12 hectare uit de voeten zouden kunnen op DocksNLD-2.

Logistics Valley

Als je het in de huidige economische hausse hebt over belangstelling voor logistieke vestigingen geldt dat zeker voor de oostkant van wat de Gelderse Logistics Valley wordt genoemd, dicht tegen de Duitse grens en in de buurt van havenstad Emmerich. Tot de Logistics Valley behoren behalve Zevenaar/Montferland (in combinatie met Emmerich) de logistieke hotspots Tiel/Culemborg en Arnhem/Nijmegen.

Emmerich

Het beleid van de provincie is, dat Zevenaar (met bedrijvenpark 7Poort) en Montferland (met DocksNLD) er gezamenlijk moeten uitkomen als het gaat om het verder ontwikkelen van hun bestaande bedrijventerreinen. Dat was voor beide gemeenten het signaal om samen op te trekken in het profileren van de regio als aantrekkelijke vestigingsplaats voor buitenlandse logistieke bedrijven. ‘Vanuit ’s-Heerenberg en Zevenaar kun je met een vrachtwagen in een rijdag heel Duitsland bereiken’, stelt Hermans.
In de acquisitie en marketing wordt heel bewust Emmerich als belangrijke asset meegenomen. Een derde van de aangevoerde containers in de Duitse binnenhaven gaat via de terminal verder richting de Gelderse logistieke regio. In dat licht past het plan om tussen DocksNLD een nieuwe wegverbinding met de containerhaven in Emmerich aan te leggen.

XXL-kavel

Voor BusinessPark 7Poort, dat samen met DocksNLD optrekt, maakt vastgoedprofessional Werner Meijer de nodige muziek. Hij heeft circa 32 hectare uitgeefbare kavels in de aanbieding voor grootschalige logistiek, en over belangstelling valt niet te klagen. ‘Voor de XXL-kavel van 19 hectare staan zelfs drie partijen in de rij’, aldus Meijer die met zijn ervaring in sales, marketing en positionering een groot netwerk kan aanspreken. ‘Als op 7Poort over niet al te lange tijd de kavels in optie, gereserveerd of verkocht zijn, hebben we niks meer te bieden aan logistieke spelers, tenzij we aan de slag kunnen met DocksNLD-2. Misschien moeten we ook nog wel een 7Poort-2 in het leven roepen.’

De eendrachtige samenwerking met Montferland ziet Meijer als een belangrijk wapen om (buitenlandse) bedrijven te trekken naar de regio. ‘De kracht is namelijk de ligging van onze logistieke hotspot aan de grens met Duitsland waar je zelfs trimodaal – met vrachtwagen, barge en trein – uit de voeten kunt. Voor bedrijven die Duitsland of Europa als afzetmarkt hebben, is dat heel interessant.’

Gegevens
Samenwerking
Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven