Arthur Jager

Uitgever van special interest magazines op vastgoedgebied | Crossmediale verbinder op internet

Belangrijke data

Het artikel delen

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

Online Magazines

Bredere sluis Afsluitdijk: enorme impuls

Noordelijke overheden en bedrijven ijveren al jaren voor verbreding van de schutsluis in de Afsluitdijk bij Kornwerderzand. Want verbreding van 14 naar 25 meter betekent een enorme impuls voor de economische ontwikkelingen in het IJsselmeergebied, tot ver achter Zwolle.

Die 11 meter maken een wereld van verschil”, zegt de Friese gedeputeerde Klaas Kielstra. “Onderzoek heeft aangetoond dat een bredere sluis zal leiden tot investeringen in de regio van ten minste 110 miljoen, en ten minste 3000 volwaardige nieuwe banen oplevert.” 

Wie de rapporten bestudeert vraagt zich bijna fronsend af waarom er voor de bouw van een bredere sluis nog geen groen licht is gegeven. Het sluizencomplex bij Kornwerderzand is bijna honderd jaar oud. Sinds de Afsluitdijk open ging, in 1932, is er niets veranderd. Terwijl ook op het water (net als op het wegennet, dat wel voortdurend is aangepast) sprake is van enorme groei: grotere aantallen en bredere schepen.

De gezamenlijke lobby van Friesland, Drenthe, Overijssel en Flevoland is in politiek Den Haag niet onopgemerkt gebleven. Maar het ‘ja’ heeft daar nog niet geklonken. De oorzaak: geld. Op een totale investering van zo’n €215 miljoen staat de regio (provincies, gemeenten, bedrijfsleven, diverse fondsen) garant voor €73,5 miljoen. Daarnaast is zo’n €60 miljoen gereserveerd door het rijk en de Kamer.

 

Wat resteert is een gat van zo’n €80 miljoen. Tijdens een werkbezoek aan Port of Zwolle, eind september 2018 in Meppel, was minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat onder de indruk van het economisch perspectief en de inspanningen van de IJsselmeerregio. Maar de portemonnee trekken deed ze niet.

Toch blijft de noordelijke lobby optimistisch, dankzij een meerderheid in de Tweede Kamer. Die vindt dat de minister niet langer moet dralen, helemaal nu de gehele Afsluitdijk, van Den Oever tot Kornwerderzand, de komende jaren toch al voor ruwweg €1 miljard onder handen wordt genomen. En in maart 2019 was daar ineens premier Mark Rutte, die op verkiezingscampagne in Leeuwarden ook al het woord ‘optimistisch’ in de mond nam.

De afgelopen drie jaar is aan het project “verschrikkelijk hard getrokken”, aldus de premier. “Er is eindelijk beweging, maar we zijn er nog niet.” Niettemin zei Rutte ervan overtuigd te zijn dat er nog dit jaar “een goede oplossing” komt. Achter de schermen wordt inderdaad hard gewerkt om het financiële gat van €80 miljoen te dichten, weet Kielstra, partijgenoot van Rutte én Van Nieuwenhuizen. “Nog liever had ik gezien dat het al rond was. Het gaat hier niet om een verkiezingsstunt. Het gaat om duurzame groei van de werkgelegenheid in Noordoost-Nederland. In de maakindustrie, maritieme sector, handel en logistiek. De sectoren waar we als Nederland goed in zijn.

Meer informatie:

Logo-De-Afsluitdijk