BCTN-terminals: magneten voor duurzame en betrouwbare containerstromen

Door ons volume hebben we vaste windows bij de deepsea-terminals in Rotterdam en vermijden we de congestieperikelen en de wachttijden. Daardoor bieden we onze klanten een betrouwbare dienstverlening met vaste aankomst- en vertrektijden”, vervolgt Mijland. Tegelijkertijd is het ook een voordeel voor de deepsea-terminals, want zij hoeven minder barges af te handelen.

Netwerk opschalen

Veertig procent van de aan- en afvoer van de deepsea-terminals gaat over het water. Aan de ‘voorkant’ worden de zeeschepen steeds groter, dus er is een noodzaak om het aan de ‘achterkant’ beter te organiseren. “Die veertig procent moet omhoog. Voor het verminderen van de drukte op de weg én om de milieubelasting te verlagen. Daarom is het opschalen van ons netwerk zo belangrijk.

Magneten

Iedere BCTN-terminal heeft zijn specifieke kenmerken en een eigen verladers- of ontvangerspotentie. De terminals fungeren bovendien als bufferlocatie voor de volle en lege containers, waardoor BCTN volgens een heel betrouwbaar schema containers bij de klant kan afleveren, of ophalen. “We zien dan ook dat de ontwikkeling van dc’s rondom onze terminals toeneemt. In Den Bosch is eind vorig jaar vlakbij onze terminal een nieuw dc gerealiseerd en daar komen er nog twee bij. In Nijmegen is er vlakbij de terminal tachtigduizend vierkante meter beschikbaar. De BCTN-terminals zijn magneten voor duurzame en betrouwbare containerstromen.

De terminals van BCTN

In 1987 opende BCTN zijn eerste terminal in Nijmegen. Inmiddels zijn er ook terminals in Alblasserdam, Den Bosch, Roermond, Venray, Geel (B), Meerhout (B) en Beringen (B). In 2020 opent BCTN in Deventer de deuren van zijn negende terminal. De terminals zijn 24/7 open, de schepen varen dag en nacht.

Identiteit

Schaalgrootte is belangrijk, maar iedere terminal handelt vanuit zijn eigen identiteit en vanuit zijn eigen klantenkring. “De mensen maken hierin het verschil. Daarom investeren we flink in customer service. We willen gemotiveerde mensen die de klant proactief informeren over de logistieke stromen. Hiervoor hebben we de processen uitgewerkt en vastgelegd in handboeken. Iedereen is op cursus geweest en weet hoe hij of zij moet handelen in het belang van de klant.” De customerservice is centraal geregeld. In Nederland vanuit Nijmegen, in België vanuit Meerhout.

Derde Lean & Green Star

Ecologie, of duurzaamheid, is heel belangrijk voor BCTN, zegt Mijland. “BCTN ontving eind vorig jaar de derde Lean & Green Star als erkenning voor de CO2-besparing die we realiseren. In heel Nederland zijn er maar tien bedrijven met drie sterren en onze terminal is de enige inland-terminal die dit heeft. Ons doel is om uiteindelijk tot een emissieloze terminal te komen. In Den Bosch zijn we – samen met onze klant Heineken – een eind op weg, door het optimaliseren van de operatie en het aanschaffen van nieuw, energiezuinig equipement. We hebben twee elektrische vrachtwagens aangeschaft en zijn bezig met de bouw van twee elektrische schepen. In België analyseren we samen met een externe partij een bestaand schip met als doel een retro fit-pakket te ontwikkelen om duurzamer te kunnen gaan varen. Mogelijk wordt dat waterstof.

“Er wordt wel eens gezegd dat er te veel inland-terminals zijn, maar wij zijn een netwerk en we kunnen heel eenvoudig een nieuwe terminal aanhaken in het systeem en die profiteert dan direct van het vaarschema en de centrale customerservice.” Eind vorig jaar ging terminal nummer acht open in het Belgische Beringen. BCTN werkt daar voornamelijk voor logistiek dienstverlener Gheys, maar ook andere partijen zijn welkom, zegt Mijland. Bij de terminal in Venray/Wansum wordt het havengebied gereconstrueerd om de efficiency en effectiviteit te verbeteren, voor BCTN én voor de klant. De terminal in Nijmegen ontwikkelt zich steeds meer als logistiek centrum. “We hebben de wind in de zeilen, met een betrouwbaar netwerk, een operatie die steeds duurzamer wordt en terminals die aantrekkelijk zijn voor logistieke dienstverleners om zich bij te vestigen.

BCTN

BCTN is de grootste inland-container­terminalgroep in Nederland en België. Het bedrijf bestaat uit een betrouwbaar en duurzaam netwerk van acht terminals. Begin volgend jaar komt daar een negende bij. “Nee, dat is niet veel”, zegt directeur Joop Mijland. “We hebben juist profijt van ons netwerk en daarmee onze klanten ook.

Media

Contact gegevens BCTN

info@bctn.nl
+31 24 374 3308
Gegevens
Samenwerking
Media

BCTN

BCTN is de grootste inland-container­terminalgroep in Nederland en België. Het bedrijf bestaat uit een betrouwbaar en duurzaam netwerk van acht terminals. Begin volgend jaar komt daar een negende bij. “Nee, dat is niet veel”, zegt directeur Joop Mijland. “We hebben juist profijt van ons netwerk en daarmee onze klanten ook.

Contact gegevens BCTN

info@bctn.nl
+31 24 374 3308

Media

Er zijn geen samenwerking beschikbaar

Scroll naar boven